LDL کلسترول یا کلسترول بد

کلسترول بد چیست؟ برای پایین آوردن آن چه باید کرد؟

یکی از مهم‌ترین شرایطی که باعث بروز بیماری‌ها مخصوصا سکته قلبی می‌شود، بالا رفتن کلسترول خون است. البته چربی خون و کلسترول خون با یکدیگر تفاوت دارند و در حقیقت کلسترول زیرمجموعه‌ای از چربی خون است. همچنین ما دو نوع کلسترول در بدن داریم که یکی از آن‌ها کلسترول بد یا LDL و نوع دیگر، کلسترول خوب یا HDL است که اخیرا در مقاله HDL کلسترول یا کلسترول خوب در وبسایت ما به صورت کامل به آن پرداخته شد.
 
در این مقاله از گروه تشخیصی درمانی فرجاد می‌خواهیم یک راهنمای کامل از تشخیص کلسترول بد به شما ارائه دهیم و بگوییم میزان LDL کلسترول در آزمایش باید چند باشد؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
 
 

کلسترول LDL چیست؟

ماده مومی‌شکل کلسترول در خون نامحلول است و با چسبیدن به پروتئین‌هایی به‌نام لیپوپروتئین در رگ‌ها جریان می‌یابد و به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌شود. اگر این نوع لیپوپروتئین بیش‌ از حد از رگ‌های خونی عبور کند، به‌مرور زمان در کناره‌های رگ‌های خونی انباشته و منجر به تشکیل پلاک می‌شود. تجمع پلاک در رگ‌های خونی ممکن است باعث باریک‌شدن رگ‌ها شود و هرچه رگ‌های خونی باریک‌تر باشند، رسیدن خون به قلب و سایر اندام‌ها سخت‌تر می‌شود.
 
 

عوارض کلسترول بالا

بسیاری از افرادی که کلسترول بالایی دارند ممکن است حتی از این وضعیت آگاه نباشند. چون معمولا کلسترول بالا نشانه خاصی ندارد. اگر کلسترول بد خون بیش‌ از حد باشد، ممکن است فرد متوجه برجستگی‌های کوچکی به‌نام زانتوما یا حلقه‌های سفید مایل به خاکستری در اطراف قرنیه چشم خود شود که به آن قوس قرنیه می‌گویند.
 
حمله قلبی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض درمان‌نکردن کلسترول بالاست. کلسترول بالا وضعیت خطرناکی است که فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های دیگری نیز قرار می‌دهد. رایج‌ترین بیماری‌های ناشی از کلسترول بالا عبارت‌اند از:
سکته
ایست قلبی ناگهانی
بیماری شریان کاروتید
بیماری عروق کرونر قلب
بیماری شریان محیطی
گرفتگی رگ قلب (آترواسکلروز)
 
 

تشخیص کلسترول بالا

بهترین راه برای اطلاع از مقدار کلسترول LDL بدن آزمایش خون است. پزشک با تجویز آزمایش کامل کلسترول که پانل لیپیدی یا پروفایل لیپیدی نیز نامیده می‌شود، از مقدار دقیق انواع کلسترول خون مطلع می‌شود. اگر سطح کلسترول LDL فرد بیشتر از محدوده ایمن باشد، یعنی به کلسترول بالا مبتلاست و باید برای درمان اقدام کند. 
لازم به ذکر است تست های مربوط به تشخیص و اندازه گیری انواع کلسترول خون در آزمایشگاه پاتوبیولوژی خاص آزما انجام می شود.
 
 
ال دی ال چیست؟
 
تشخیص کلسترول بد  
 
به LDL کلسترول بد نیز می‌گویند و هرچقدر میزان آن کمتر باشد، برای سلامتی بهتر است. بهترین میزان آن برای افرادی که بیماری‌های عروق کرونری دارند؛ همچون حمله قلبی، آنژین، استنت یا بای‌پس کرونر، LDL کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. بهترین میزان برای افرادی که در ریسک بیماری عروق کرونری هستند یا دیابت دارند و همچنین محدوده خوب برای افرادی که بیماری عروق کرونری غیرحاد دارند، LDL کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.LDL ۱۰۰ تا ۱۲۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای افرادی که بیماری عروق کرونری ندارند، در محدوده خوب و برای افرادی که این بیماری‌ها را دارند؛ بالا است. میزانLDL ۱۳۰ تا ۱۵۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای افرادی که بیماری عروق کرونری ندارند، در مرز بالا بودن محسوب می‌شود و بالاتر از ۱۶۰، برای افراد سالم و افرادی که بیماری عروق کرونری دارند؛ خطرناک است. میزان ۱۹۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بیشتر از آن نیز بسیار بالا بوده و اغلب نشان دهنده یک بیماری ژنتیکی است.
 
 
 

عوامل زمینه‌ساز کلسترول بالا

سن:
احتمال ابتلا به کلسترول بالا در همه افراد با بیشترشدن سن زیاد می شود، چون هرچه سن ما بیشتر می‌شود، فیلترکردن کلسترول برای بدن سخت‌تر می‌شود.
 
سابقه خانوادگی:
کلسترول بالا یکی از بیماری‌های ارثی است و ابتلای اعضای خانواده به این عارضه یکی از عوامل زمینه‌ساز ابتلای سایر اعضا به آن محسوب می‌شود.
 
چاقی و دیابت نوع ۲:
افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ بیشتر در معرض خطر افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب هستند.
 
غذاهای مصرفی:
غذاهایی مانند گوشت‌های چرب، محصولات لبنی پرچرب و انواع فست‌فود حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع‌شده و در برخی موارد چربی ترانس هستند. این دو نوع چربی کلسترول LDL شما را افزایش می‌دهند.
 
سایر عواملی که ممکن است احتمال ابتلای افراد به کلسترول بالا را افزایش دهند، عبارت‌اند از:
بی‌تحرکی
نوشیدن بیش‌ از حد الکل
رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و ترانس
سیگارکشیدن (سیگارکشیدن به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و ممکن است کلسترول خوب خون را کاهش دهد)

 
کلسترول بد چیست؟
 

سخن پایانی

برای اینکه بدنتان خوب عمل کند به مقداری کلسترول نیاز دارید، اما کلسترول LDL بیش‌ از حد منجر به ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌شود. به همین دلیل مهم است که میزان کلسترول LDL خونتان را در محدوده طبیعی نگه دارید.
 
 

منابع

https://www.nhlbi.nih.gov
https://my.clevelandclinic.org