HDL کلسترول یا کلسترول خوب

همه‌چیز درباره کلسترول خوب

به کلسترول اچ دی ال کلسترول خوب هم می گویند، چون باعث می‌شود کلسترول بد اضافی بدن دفع شود. تجمع پلاک در شریان‌ها احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد و اچ دی ال کلسترول با ممانعت از انباشته‌شدن پلاک‌ها در رگ‌ها احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. همه ی آنچه لازم است درباره کلسترول خوب بدانید، در این مقاله از گروه تشخیصی درمانی فرجاد خواهید خواند. با ما همراه باشید.
 

HDL چیست؟

ذرات ساخته‌شده از چربی و پروتئین هستند و وظیفه اصلی آنها انتقال چربی‌هایی مانند کلسترول به سلول‌هایی است که به آنها نیاز دارند. ساختار شیمیایی چربی‌ها باعث می‌شود در رگ‌ها به‌سختی جریان یابند و وظیفه لیپوپروتئین‌ها به‌گردش‌درآوردن این چربی‌ها داخل رگ‌ها و رساندن آنها به قسمت‌های موردنیاز بدن است.
 

چرا HDL کلسترول خوب نامیده می‌شود؟

کلسترول از کبد به جریان خون می‌رسد، سپس لیپوپروتئین‌ها آن را به سلول‌های مختلف بدن می‌رسانند تا در فرایندهای مهمی مانند تشکیل غشای سلولی و تولید هورمون‌ها استفاده شود. بااین‌حال گاهی اوقات مقدار کلسترول جریان‌یافته در خون بیش از حد نیاز بدن است. کلسترول بیش از حد احتمال تشکیل پلاک در دیواره شریان (گرفتگی رگ قلب) را افزایش می‌دهد. نقش مهم کلسترول اچ دی ال اینجا مشخص می‌شود؛ ذرات HDL کلسترول بد اضافی را از جریان خون به کبد برمی‌گردانند، سپس کبد این کلسترول را تجزیه و آن را از طریق مدفوع از بدن خارج می‌کند.
خلاص‌شدن از شر کلسترول بد اضافی HDL را به کلسترولی مفید تبدیل می‌کند. البته خوب‌بودن کلسترول اچ دی ال به اینجا ختم نمی‌شود؛ این کلسترول مفید از لخته‌شدن خون نیز جلوگیری می‌کند و در برابر التهاب و اکسیدان‌ها از بدن دفاع می‌کند.

اچ دی ال کلسترول چیست؟

چطور از مقدار اچ دی ال کلسترول بدن مطلع شویم؟

پزشک با تجویز آزمایش خون از مقدار کلسترول اچ دی ال بدنتان مطلع می‌شود. 
در حالت ایده آل، مقدار HDL شما باید ۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر باشد. بر اساس پژوهش‌های مختلف، این مقدار کلسترول خوب احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. به همان اندازه که کلسترول اچ دی ال پایین خوب نیست، مقدار خیلی زیاد این نوع کلسترول نیز مشکل‌ساز است. لازم به ذکر است این آزمایش، در آزمایشگاه پاتوبیولوژی خاص آزما توسط کارشناسان مربوطه انجام می شود.


مقدار بیش از حد HDL به چه معناست؟

اگر مقدار اچ دی ال کلسترول بدن بیشتر از ۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، در محدوده غیرطبیعی و بیش از حد قرار می‌گیرد. یکی از عواملی که در افزایش بیش از حد کلسترول HDL نقش دارد، جهش ژنتیکی است. برخی جهش‌های ژنتیکی باعث می‌شوند بدن کلسترول HDL بیش از حد تولید کند یا در دفع کلسترول اضافی دچار مشکل شود.

 

سوالات رایج 

۱. کلسترول خوب باید چند باشد؟

مقدار نرمال HDL در آزمایش خون ۴۰ تا ۸۰ برای مردان و ۵۰ تا ۸۰ برای زنان است.
 

۲. کلسترول خوب و بد چه فرقی دارند؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کلسترول بد و خوب این است که کلسترول بد باعث انباشته‌شدن پلاک در دیواره رگ‌های خونی می‌شود و کلسترول خوب با دفع کلسترول بد اضافی از این انباشتگی پلاک پیشگیری می‌کند.

HDL چیست

منابع

https://my.clevelandclinic.org
https://www.webmd.com
https://www.healthline.com