انگ اجتماعی ابتلا به کرونا

دیده شده که ابتلا به ویروس جدید کرونا و یا در معرض ابتلا بودن، گاه با برچسب و انگ اجتماعی قابل توجهی همراه شده است.

برای مثال افراد به اختصاص مراکزی برای درمان این بیماری در اطراف محل زندگیشان اعتراض کرده اند.

گاهی اوقات هنگام صحبت کردن واژه های نامناسبی به کار می بریم و یا برخورد نامناسبی با افراد ساکن یک منطقه خاص یا افراد با نشانه های بیماری داریم.

 

اما چرا این ویروس این میزان ترس و انگ را ایجاد می كند؟

چون ناشناخته است و ما از ناشناخته ها می ترسیم.

چون گاهی راحت تر است که ترس از مسری بودن این بیماری را به "دیگران" نسبت بدهیم.هرچند این میزان از اضطراب، ترس و ابهام در جامعه قابل درك است اما متاسفانه دقیقا همین عوامل باعث بازتولید کلیشه های زیان بار خواهد شد.

انگ کرونا - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

وجود انگ و انگ زدن چه مشكلی به وجود می آورد؟

انگ زدن باعث از بین رفتن یکپارچگی جامعه و منزوی شدن گروهی از افراد خواهد شد که همین می تواند بر خلاف تصور عموم، به ضرر کنترل هرچه بهتر این بیماری باشد.

انگ باعث می شود افراد بیماری خود را پنهان کنند و دیرتر برای درمان اقدام کنند. در نتیجه اشتیاق آنها برای انجام رفتار های بهداشتی و پیشگیرانه را کاهش می دهد.انتخاب کلمات نامناسب در رابطه با ویروس کرونا و مبتلایان، در ایجاد احساسات منفی و تولید انگ، نقش بسیار مهمی دارد. همدلی و دقت در انتخاب کلمات، هم در افراد و هم در رسانه ها اهمیت فراوان دارد.

 

به بیماران مبتلا به كرونا این جملات رانگوییم:

 بیماران کرونایی را مواخذه نکنید/ چقدر گفتم رعایت کن!

سوالهای بیجا نپرسید/ از کجا گرفتی؟

درست احوالپرسی کنید/الان چطوری؟ حالا چطور؟

مثل زامبی با آنها برخورد نکنید/ترس بیهوده نداشته باشید.

انگ اجتماعی ابتلا به کرونا / ته گلوم خارش داره

تو هم اینطوری بودی؟ پزکرونا نگرفتن ندهید/ خداروشکر هیچکس تو خانواده ما کرونا نگرفت!

بیماران مبتلا به کرونا را مسخره نکنید/ ههههویروسی!

اخبار و آمار ناراحت کننده پیرامون کرونا را به آنها ندهید/ امروز این تعدادکرونایی مردن!

مدام برای بیماران کرونایی داروهای مختلف تجویز نکنید/ فلان دارو رو خوردی؟ میگن خیلی خوبه!

بیماران کرونایی را نترسانید/ نکنه ریهت درگیر شده باشه!

 بهبود بیمارانکرونایی را باور کنید/نکنه هنوزکروناداری بیای ما رو مریض کنی!

 

انگ"باعث می شود افراد مبتلا به كروناعلاوه بر رنج ونگرانی بیماری، از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرند.

کرونا تنها نیازمند رسیدگی جسمی و تغذیه و داروی مناسب نیست. باید به لحاظ روحی و روانی نیز مراقب بیماران کرونایی بود و از آنها محافظت کرد زیرا از بین رفتن روحیه بیماران، سیستم ایمنی آنها را تضعیف می کند .چون اعصاب آرام و روحیه بالا مهمترین شاخصه برای رهایی از این بیماریست.

به یاد داشته باشید كه: سالمندان و مبتلایان به بیماری زمینهای در معرض انگ هستند به همین جهت مراقب آنها باشید و حمایتشان کنید.

 ضمن رعایت توصیه های بهداشتی و آموزش روشهای پیشگیری به اطرافیان، با افراد دارای نشانه های بیماری، با خشم و طرد برخورد نکنید و مبتلایان را به استراحت در منزل و پیگیری درمان تشویق کنید.

 به افراد بیماری که در خانه مراقبت میشوند، یادآوری کنید جدا بودن فرد از دیگران و مجزا بودن وسایل، به معنی خشم یا طرد نیست، بلکه برای مدت کوتاه و برای مراقبت و پیشگیری است.

 هرگز به شایعات یا اخبار در مورد ابتلای دوست، آشنا و همسایه دامن نزنید چراکه افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است هریک از شما یا عزیزانتان باشند، بنابراین آنها را «دیگرانی» جدا از خود ندانید.

در همه گیری ها، انگ اجتماع به مفهوم برچسب زدن، نگاه تبعیض آمیز و یا از دست دادن امکانات مراقبتی برای افراد در مواجهه یا مبتلا است. چنین موقعیتی میتواند علاوه بر خودفرد مبتلا، بر مراقبین، خانواده و دوستان آنها نیز تأثیر منفی بگذارد. حتی منجر به از دست دادن فرصت بررسی بیماری ویا درمان می شود.

از این رو "مقابله با انگ اجتماعی" باید در تمامی سطوح فردی، اجتماعی و سازمانی مورد توجه قرارگیرد. بالا بردن آگاهی افراد در نحوه انتقال، مراقبت و پیشگیری از آلودگی، از طریق رسانه های ملی و اجتماعی ضروری می باشد. همچنین برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان ارگان های مختلف برای آگاهسازی جهت ممانعت از واکنش های احساسی ناشی از ترسهای شخصی و تبعیض درارائه خدمات نیاز است. در واقع ارائه اطلاعات درست و جامع بر کاهش انگ اجتماعی این بیماری نوپدید به همکاری تمامی ارگانها نیاز دارد؛ و البته بررسی های همه جانبه علت های این معضل براساس فرهنگ مناطق مختلف بسیار قابل اهمیت است.

ترس از کرونا - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

1. ویروس جدید کرونا می تواند از راه نیش پشه منتقل شود؟

تا به امروز هیچ گونه اطلاعات و شواهدی مبنی بر انتقال ویروس جدید کرونا توسط پشه ها وجود ندارد.

ویروس جدید کرونا یک ویروس تنفسی است که ابتدا از طریق قطرات ایجاد شده از سرفه یا عطسه فرد مبتلا به عفونت ویروس جدید کرونا یا ازطریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی گسترش می یابد. برای محافظت بیشتر، مرتبا دستان خود را با با آب و صابون بشویید یا بامواد ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید. همچنین از تماس نزدیک با هر فردی که سرفه و عطسه می کند، پرهیز کنید.

 

2. آیا چای سبز در جلوگیری از ابتلابه کرونا موثر است؟

بله، مادهای به نام "اپیگالوکاتکین گالات" موجود در چای سبز حتی میتواند تا حد زیادی در جلوگیری از ابتلابه نوع جهش یافته ویروس کرونا که طی ماه های گذشته نگرانی گسترده ای را در دنیا سبب شده، موثر باشد. در مقاله های علمی تاکید شده است می توان از چای سبز به عنوان یک روش پیش گیرانه ارزان و ایمن در برابر ابتلا به عفونت ویروسی کرونا استفاده کرد. ماده "اپیگالوکاتکین گالات" که در چای سبز وجود دارد مانع اتصال ویروس کرونا به گیرنده های غشای سلولی بدن انسان به نامACE2  می شود و از این طریق از تکثیر ویروس در بافتهای بدن جلوگیری می کند.

 

3. آیا می شود دو بار به ویروس کرونا مبتلا شد؟

به طور کلی نمی توان دو بار به ویروس کرونای جدید مبتلا شد چون در بدن مصونیت ایجاد می شود اما هنوز نمی دانیم مدت زمان این مصونیت در بدن افراد مبتلا شده چقدر است. برخی ویروس ها مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی به دلیل تغییر ویروس با گذشت زمان، می توانند بیش از یک بار افراد را مبتلا کنند. به هرحال فردی که به کرونا مبتلا شده است باید به یاد داشته باشد که در چنین شرایطی، کماکان رعایت فاصله اجتماعی ودستورالعملهای بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس ضروری است.

 

4. آیا سیگاریها با خطر بیشتری مواجه اند؟

سیگاری ها احتمال آسیب پذیری بیشتری در قبال ویروس کرونا دارند و دلیل آن این است که انگشتان دست افراد سیگاری و احتمال سیگار آلوده با لب این افراد در تماس است که این باعث افزایش احتمال انتقال ویروس از دست به دهان می شود.

 

5. آیا شنا در استخرهای عمومی بیخطر است؟

آب اغلب استخرها دارای کلر است، مادهای شیمیایی که ویروسها را می کشد. برای همین شنا کردن در استخری که در آن از کلر استفاده شده باید امن باشد. اما احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا در رختکن یا در محل در صورت دست زدن به سطوح آلوده مانند دستگیره درها وجود دارد. همچنین در چنین اماکنی احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا، با عطسه و سرفه در صورت تماس نزدیک وجود دارد.

 

6. اگر در یک خانواده فردی به ویروس مبتلا شود، آیا حیوان خانگی هم درمعرض ابتلا خواهد بود؟

خیر. به گفته سازمان جهانی بهداشت هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس می تواند از انسانها به حیوان خانگی منتقل شود.

واکسن کرونا - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

7. آیا بعد از واکسینه شدن هم میتوان ناقل ویروس بود؟

واکسن دو نوع مصونیت می تواند ایجاد کند. یکی مصونیت "موثر" نام دارد که در صورت ابتلا، مانع بیماری شدید می شود ولی نمی تواند جلوی ورود عامل بیماری زا به بدن یا تکثیر آن را بگیرد. نوع دیگر مصونیت "عفونت زدا" است که کاملا جلوی عامل بیماری زا را می گیرد و حتی از موارد بدون علامت هم جلوگیری می کند ولی به طرز شگفت انگیزی نادر است. با این حال معلوم شده افراد واکسینه هنوز ممکن است ناقل این باکتری باشند که میتواند در بینی یا پشت حلق پنهان شود و با عطسه یا سرفه، بوسیدن، سیگار شریکی یا ظرف مشترک به دیگران سرایت کنند.

 

8. آیا واکسن کرونا باعث مرگ می شود؟

شواهد نشان میدهد ۷تا 91 روز بعد از تزریق واکسن کرونا به افراد داوطلب، افراد علامت تب را تجربه کردهاند اما هیچ کدام از واکسن ها تهدید کننده زندگی نبودند.

البته نسبت به تایید واکسن ها از لحاظ کارایی و ایمنی در سطح دنیا حساسیت های زیادی وجود دارد و علاوه بر نهادهای ملی کشورها که تایید واکسن ها را بر عهده دارند، توصیه ها و نظارت های نهادهای بین المللی نظیر یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به کشورها در راستای تعیین بی خطری و کارایی واکسن ها کمک های فنی و مشاورهای می دهند.

 

9. آیا احتمال انتقال ویروس کرونا از افراد بدون علامت وجود دارد؟

احتمال سرایت از افراد ناقل بدون علامت نسبت به افراد علامت دارمبتلا کمتر است؛ ولی در مورد این ادعا که افراد بدون علامت به هیچ وجه بیماری را منتقل نمی کنند، هنوز نمی توان با دقت و قاطعیت اظهار نظر کرد. درحال حاضر بی خطرترین و درست ترین فرض می توانند بیماری را منتقل کنند ولی افراد ناقل بدون علامت خطر انتقالشان کمتر است.

 

برای مشاهده مقالات بیشتر لطفا اینجا کلیک کنید.