0 تا 100 پولیپ روده

هرآنچه باید درباره پولیپ روده باید بدانید

دل‌درد همیشه ناشی از مشکلات معده نیست. ایجاد یک بافت زائد و کوچک در مسیر روده هم ممکن است دلیل دردهای شکمی باشد. این زائده کوچک پولیپ روده نام دارد و نمی‌توان گفت قطعا بی‌خطر یا خطرناک است. اگر نشانه‌های این بیماری را در خود می‌بینید، در این مقاله از گروه تشخیصی درمانی فرجاد هرآنچه را که باید درباره‌اش بدانید، در اختیارتان گذاشته‌ایم.
 
 

پولیپ روده چیست؟

روده اندامی توخالی است که جذب آب  و مواد غذایی در آنجا اتفاق می افتد. پولیپ روده بیماری است که در پوشش داخلی روده صورت می گیرد. پولیپ روده در حقیقت دسته ای از سلول های روده هستند که معمولا غیر سرطانی بوده و خطرناک نیستند ولی در صورت عدم درمان به موقع ممکن است رشد کنند و به توده های سرطانی تبدیل شوند.
این توده سلولی ممکن است مسطح باشند و بخشی از بافت داخلی را پوشش دهد و یا برجسته و مانند قارچ روی یک ساقه باشد.
 
 

چند نوع پولیپ روده وجود دارد؟

در علم پزشکی، بافت پولیپ در یکی از دو دسته آدنوم و هایپرپلاستیک قرار می‌گیرد. تقریبا تمام افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ابتدا به پولیپ آدنوم دچار می‌شوند، اما همه آدنوم‌ها مضر نیستند و نحوه رشد متفاوتی دارند. می‌توان گفت هرچقدر اندازه پولیپ آدنوم بزرگ‌تر باشد، احتمال سرطانی‌شدن آن بیشتر است. احتمال سرطانی‌شدن انواع پولیپ هایپرپلاستیک مثل پولیپ‌های التهابی کاذب بسیار کم است.
 
 

آیا پولیپ روده همان سرطان است؟

پولیپ روده معمولا خطری ندارد و فقط بعضی از انواع آنها به ‌مرور زمان پیشرفت می‌کنند و منجر به سرطان روده می‌شوند. بااین‌حال سرطان روده بزرگ تقریبا همیشه با ایجاد یک پولیپ آغاز می‌شود. پولیپ‌های بزرگ‌تر از ۱ سانتی‌متر از پولیپ‌های کوچک‌تر خطرناک‌ترند.
 
پولیپ روده چیست
 

از کجا بفهیم پولیپ روده داریم؟ علائم اولیه آن چیست؟

اگر علائم پولیپ روده را بدانید، می‌توانید در همان مراحل اولیه بیماری به وجودش پی ببرید و در مراحل ابتدایی برای درمان اقدام کنید. این بافت اضافه معمولا تا زمانی که سرطانی نشود، ساکت و خاموش است. این یعنی ظهور اولین نشانه‌ها از سرطانی‌شدن غده پولیپ خبر می‌دهد. برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:
 

خون‌ریزی کولورکتال:

خون‌ریزی مقعد یا وجود خون در مدفوع یکی از مهم‌ترین نشانه‌های پولیپ در روده است. البته این خون‌ریزی همیشه قابل‌توجه نیست؛ گاهی فقط در حد رگه‌های قرمزرنگ در مدفوع است و به‌مرور زمان بیشتر می‌شود.
 

تغییرات مدفوع:

برخی از افراد مبتلا به پولیپ ناگهانی و بی‌هیچ دلیلی دچار اسهال یا یبوست مزمن می‌شوند و این شرایط بیشتر از یک هفته ادامه‌ می‌یابد.
 

خستگی و تنگی نفس:

این علائم از کمبود آهن بدن خبر می‌دهند که ممکن است ناشی از خون‌ریزی پولیپ در روده باشد.
 

درد شکمی:

اگر اندازه پولیپ از حدی بزرگ‌تر شود، ممکن است قسمتی از روده را ببندد و دل‌درد ایجاد کند.
 
 

چه آزمایش هایی برای تشخیص قطعی پولیپ روده انجام می شود؟

آزمایش شمارش کامل خون (CBC):

در آزمایش CBC شواهدی از کم‌خونی و متعادل‌نبودن الکترولیت ناشی از خون‌ریزی مزمن مقعد پیدا می‌شود. در این مرحله برای تشخیص دقیق‌تر باید سراغ آزمایش ژنتیک رفت.
 

آزمایش مدفوع:

در آزمایش مدفوع آثار خون در مدفوع با میکروسکوپ بررسی می‌شود تا تغییرات حاکی از سرطان شناسایی شوند.
 

آزمایش باریم انما:

در این آزمایش، پزشک با تنقیه مایع باریم را وارد مقعد بیمار می‌کند و با اشعه ایکس عکس می‌گیرد. قسمت‌های سفید نشان‌دهنده بخش‌های سالم روده و قسمت‌های تیره نشان‌دهنده وجود پولیپ است.
 
لازم به ذکر است آزمایش های ذکر شده در آزمایشگاه پاتوبیولوژی خاص آزما انجام می گردد. هم چنین تست باریم انما در مرکز تصویربرداری تابش پرتو برای خانم ها و در مرکز تصویربرداری طب آزما برای خانم ها و آقایان انجام می پذیرد.
 
همه چیز در مورد پولیپ روده
 

چکار کنیم که پولیپ روده نگیریم؟

راهی برای جلوگیری از ایجاد پولیپ ناشی از جهش ژنتیکی وجود ندارد، اما می‌توان با مراقبت از سلامت عمومی خود احتمال بروز این عارضه را کمتر کرد. مصرف غذاهای کامل و مغذی، کنارگذاشتن چربی‌های حیوانی، انجام تمرینات ورزشی و پرهیز از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار نقش پررنگی در جلوگیری از سرطان روده ایفا می‌کند.
رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و مواد غذایی پر از فیبر مثل لوبیا، عدس، نخود و غلات کامل داشته باشید.
اگر اضافه‌وزن دارید، حتما وزن کم کنید.
مصرف گوشت قرمز، گوشت فراوری‌شده و غذاهای پرچرب را محدود کنید.
درمورد تأثیر مصرف مکمل کلسیم و ویتامین دی با پزشک خود صحبت کنید.
اگر سابقه خانوادگی پولیپ روده دارید، درمورد زمان مشاوره ژنتیکی و شروع غربالگری پولیپ با پزشک صحبت کنید.
درباره تأثیر پیشگیرانه مصرف منظم آسپرین با پزشک خود صحبت کنید.
 
 

چه کسانی باید تست های غربالگری پولیپ روده انجام دهند؟

انجام سالیانه تست های غربالگری برای همه ی افراد ضروری است زیرا بسیاری از پولیپ های روده هیچ علامت ظاهری ندارند و ممکن است یک فرد چندین سال به پولیپ روده مبتلا شده باشد ولی متوجه نشود. با این وجود تست های غربالگری درافرادی که سابقه ی خانئادگی ابتلا به سرطان روده یا کولون را داشته اند، ضرورری تر است.
 
 

منابع

 
https://my.clevelandclinic.org
https://www.hopkinsmedicine.org
https://www.webmd.com