هفته جهانی سلامت مردان (25 الی 31 خرداد 1402)

هفته جهانی سلامت مردان هر ساله 13 لغایت 19 ژوئن به تقویم میلادی در کشورهای عضو شبکه جهانی بهداشت برگزار می‌گردد. هفته سلامت مردان در تقویم ملی ایران امسال 25 الی 31 خرداد ماه ثبت شده است. در این مقاله از گروه تشخیصی درمانی فرجاد به مسائل سلامتی آقایان می پردازیم.

 

تاریخچه هفته جهانی سلامت مردان

هفته سلامت مردان در سال ۱۹۹۴ در ایالات متحده آغاز شد و از آن زمان به کشورهای سراسر جهان گسترش یافت. این هفته به عنوان فرصتی برای رسیدگی به نابرابری‌های جنسیتی، حمایت از بهبود آموزش بهداشت و آگاهی در میان مردان شناخته می‌شود.
این هفته با تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه، تشخیص زودهنگام و مدیریت سلامت نقش مهمی در تشویق مردان به تعهد نسبت به سلامتی خود دارد. هدف اصلی این رویداد، کاهش نگرش‌های منفی جامعه نسبت به مسائل مربوط به سلامت مردان، ترویج صحبت درباره مشکلات و افزایش توانایی آنها برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه درباره سلامتی است.
هفته سلامت مردان در سال ۲۰۲۳ فرصتی ارزشمند برای پرداختن به رفاه مردان، چالش‌های سلامت و ترویج سبک زندگی سالم است. روشن است که ما هم با مشارکت فعال می‌توانیم در این فرآیند تاثیرگذار باشیم.

 

اقدامات پیشگیرانه سلامت در مردان

آزمایش

انجام آزمایش درست در زمان مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که یک مرد می تواند برای سلامت خود انجام دهد. این کار می‌تواند منجر به تشخیص زود هنگام بیماری‌های مختلف شود، سرطان روده از جمله مواردیست که با تشخيص زود هنگام مي‌توان آن را در نطفه خفه کرد. تشخيص زود هنگام ديابت نیز مي‌تواند ازعوارضي همچون نابينايي و ناتواني جنسي جلوگيري کند. آزمايش‌هاي مورد نیاز مردان معمولا بر اساس سن و شاخص‌هاي خطر تعيين مي شود.
 
 
هفته جهانی سلامت مردان - گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد قم - فرجاد - سلامت مردان
 

ترویج عادات سالم

اصلاح عادات غذایی و اهمیت دادن به نوع تغذیه از جمله دیگر عواملی است که در پیشگیری از ابتلای مردان به بیماری‌های خطرناک، نقش مهمی را ايفا مي‌کند.
اگر جز گروهی از مردان هستید که سیگار می‌کشید، لازم است بدانید که خودتان هر لحظه در حال نابود کردن سلامتیتان هستید. سرطان ریه یکی از دلايل رایج مرگ و مير در مردان است و سيگار کشيدن احتمال ابتلا به آن را بالا مي‌برد. با کاهش و حذف سيگار، بسياري از مشکلات ريه و قلبي که در بين مردان شايع‌تر است نیز کاهش می‌یابد. توصيه مي‌شود براي حفاظت از قلب و ريه حتي در معرض دود سيگار ديگران هم قرار نگيريد.
برنامه غذايي سالم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. روشن است که برنامه‌ي غذايي سالم، زندگي سالمي را هم به دنبال خواهد داشت. برنامه غذایی سالم باید سرشار از ميوه، سبزيجات و فيبر باشد. رژيم سرشار از فيبر بسياري از مشكلات گوارشي شايع مردان مانند يبوست را از بين مي‌برد. همچنین با توجه به شيوع فشار خون بالا در مردان، کاهش مصرف نمك در رژیم غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. گفتنی است که مصرف الكل هم براي كساني كه دچار فشار خون بالا هستند خطر بالايي را به همراه دارد.
 

فعالیت بدنی مداوم

خطر دیگری که سلامت تعداد زیادی از مردان جامعه‌ی ما را تهدید می‌کند، چاقی است. رژیم غذایی نامناسب و هم چنین نداشتن تحرک کافی يکي از دلايل این مسئله است. چاقي زمينه‌ساز بسياري از بيماري هاي ديگر مثل ديابت خواهد شد. گنجاندن يک برنامه مستمر ورزشی در روز مي‌تواند جلوي بسياري از بيماري‌ها از جمله چاقي را بگيرد.
 
 
هفته جهانی سلامت مردان - گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد قم - فرجاد - سلامت مردان - چالش‌های سلامت و ترویج سبک زندگی سالم
 

حوادث راهنمایی ورانندگی

خطر دیگری که مردان را بیشتر تهدید می‌کند حوادث راهنمایی و رانندگی است. رعایت قانون و مقرارات مانند بستن کمربند ایمنی و حفظ سرعت مجاز و استفاده از کلاه ايمني در موتور سيکلت مي‌تواند جلوي بسياري از خطرات جاني را در اين بين بگيرد.
 
 

توجه به سلامت روان

مسئله‌ي ديگري که اشاره به آن خالي از لطف نيست، توجه به سلامت رواني افراد است. هر فردي به خودی خود بسيار سريع‌تر و بهتر متوجه حالات روحي و رواني آسيب‌زا مي‌شود و اگر با ديدن هر گونه اختلالي به سمت درمان و حل اين مشکل برود، زندگي سالم‌تر و با کيفيت‌تري را تجربه خواهد کرد. ما در نهایت به مردان توصيه می‌کنیم که به سلامت روان خود نیز توجه کنند.
هر فردی موظف است که از سلامتی خود به بهترین نحو ممکن مراقبت کند. متاسفانه این مراقبت‌ها در مردان کمتر دیده می‌شود. به طور مثال، همه از معایب نور مستقیم خورشید خبر دارند ولی کمتر مردی را می‌توان یافت که قبل از اينکه در معرض تابش نور مستقيم خورشيد قرار بگيرد، کرم ضد آفتاب بزند. بسياري از اين سهل‌انگاري‌ها در بين مردان به واسطه‌ي فقر فرهنگي است که در آن رشد کرده‌اند. جالب است بدانید بسياري از اين مراقبت‌هاي فردي براي مردان جنبه شوخي دارد، غافل از اينکه تاثيرات آنها امکان دارد که مسير زندگي آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

روبان آبی، نماد سلامت مردان

این روبان نماد سلامت مردان است و استفاده از آن در طول این هفته نماد تعهد شما به هدف اصلی این رویداد است. سعی کنید آغازگر مکالماتی درباره سلامت مردان باشید و افراد مختلف را نسبت به آن کنجکاو کنید و آگاهی آنها را نسبت به اهمیت این مسئله افزایش دهید.

 

منابع

https://nationaltoday.com/national-mens-health-week
https://www.awarenessdays.com/awareness-days-calendar/mens-health-week-2023