روز جهانی بدون دخانیات (10 خرداد 1402)

استفاده از دخانیات احتمال بروز بیماری هایی همچون، سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان ها و انواع مشکلات تنفسی را برای افراد بالا می برد. در این مطلب از گروه تشخیصی درمانی فرجاد می خواهیم به شما روز جهانی بدون دخانیات و تاریخچه نامگذاری آن را بیان کنیم و مطالب بیشتری راجب به دخانیات ارائه دهیم.
 

تاریخچه روز بدون دخانیات

روز جهانی بدون دخانیات ابتکاری از سازمان بهداشت جهانی است و هر سال در 31 می در جهان 10 خرداد در ایران برگزار می شود. هدف این کمپین گسترش آگاهی در مورد خطرات دخانیات و تأثیر منفی آن بر سلامتی و همچنین بهره برداری منفی از صنعت نیکوتین است که مخصوصاً برای جوانان طراحی شده است. همچنین هدف آن کاهش بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات است.
کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی در سال 1987 روز جهانی بدون دخانیات را به عنوان پاسخی به بحران جهانی دخانیات و بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از این همه گیری ایجاد کردند. مجمع جهانی بهداشت در سال 1987 قطعنامه WHA40.38 را تصویب کرد و خواستار نامگذاری 7 آوریل به عنوان “روز جهانی منع سیگار” شد. بعد، قطعنامه WHA42.19 در سال 1988 به تصویب رسید و 31 مه را به عنوان روز جهانی بدون دخانیات اعلام کرد.
 
 

شعار روز جهانی بدون دخانیات درسال 2023:

غذا را پرورش دهید نه تنباکو
 
کشت تنباکو به سلامت ما، کشاورزان و کره زمین آسیب می‌رساند. صنعت تنباکو با جایگزینی کشت تنباکو به بحران جهانی غذا کمک می‌کند. این کمپین دولت‌ها را تشویق می‌کند تا به یارانه‌های کشت تنباکو پایان دهند و از کشاورزان برای کاشت محصولات پایدار که امنیت غذایی و تغذیه را بهبود می‌بخشد، حمایت کنند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 10.571 هکتار از زمین‌های ایران نیز به کاشت دخانیات اختصاص دارد.
 
 
روز جهانی بدون دخانیات - گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد قم - فرجاد
 

اهداف کمپین سازمان بهداشت جهانی

- همکاری دولت‌ها برای پایان دادن به یارانه‌های کشت تنباکو و حمایت از کشاورزان برای کاشت مواد غذایی و تبدیل زمین‌های کشاورزی به زمین‌های زراعی برای داشتن زنجیره غذایی سالم.
-افزایش آگاهی کمیته‌های کشاورزی تنباکو درخصوص مزایای دور شدن از کاشت تنباکو و کشت محصولات پایدار
-حمایت از تلاش‌ها برای مبارزه با بیابان‌زدایی و تخریب محیط زیست با کاهش کشاورزی تنباکو
 
 

هدف روز جهانی بدون دخانیات

هدف از کمپین جهانی سال ۲۰۲۳ افزایش آگاهی در مورد محصولات جایگزین و فرصت‌های بازاریابی برای کشاورزان تنباکو و تشویق آن‌ها به رشد محصولات پایدار و مغذی است.همچنین هدف از این طرح، آشکار ساختن تلاش‌های صنعت دخانیات برای دخالت در تلاش برای جایگزینی تنباکو با محصولات پایدار و در نتیجه کمک به بحران جهانی غذا است.
 
 

بیانیه سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی بدون دخانیات 2023

رشد تنباکو، تولید ناامنی غذایی را تشدید می‌کند
بحران رو به رشد مواد غذایی ناشی از درگیری‌ها و جنگ‌ها، شوک‌های اقلیمی و اثرات اقتصادی و اجتماعی بیماری همه‌گیر COVID - ۱۹ است. علل ساختاری مانند انتخاب محصول نیز تاثیر دارند و نگاهی به رشد تنباکو نشان می‌دهد که چگونه به افزایش ناامنی غذایی کمک می‌کند:
• در سراسر جهان سالانه حدود ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای رشد تنباکو تبدیل می‌شود. رشد تنباکو همچنین به جنگل‌زدایی ۲۰۰ هکتار در سال کمک می‌کند.
رشد تنباکو یک منبع متمرکز است و مستلزم استفاده سنگین از آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی است که در تخریب خاک نقش دارند.
زمین‌های مورد استفاده برای رشد تنباکو ظرفیت کمتری برای رشد محصولات دیگر مانند غذا دارند، زیرا تنباکو حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد.
ن در مقایسه با سایر فعالیت‌های کشاورزی مانند رشد ذرت و حتی چرای دام، کشت تنباکو تاثیر بسیار مخربی بر اکوسیستم‌های زراعی دارد زیرا زمین‌های کشاورزی تنباکو در معرض بیابان‌زایی هستند.
هر گونه سودی که از تنباکو به عنوان یک محصول نقدی به دست آید، ممکن است خسارات ناشی از تولید پایدار مواد غذایی در کشورهای کم‌درآمد و متوسط را جبران نکند.در مقابل این زمینه، نیاز مبرم به اتخاذ تدابیر قانونی برای کاهش رشد تنباکو و کمک به کشاورزان برای حرکت به تولید محصولات غذایی جایگزین وجود دارد.
 
 

حمایت از ایجاد امرار معاش جایگزین

صنعت تنباکو اغلب خود را به عنوان مدافع معیشت کشاورزان تنباکو معرفی می‌کند.این فریادی دور از حقیقت است. کنترل شدید حشره‌ کش‌ها و مواد شیمیایی سمی در طول کشت تنباکو به بسیاری از کشاورزان و خانواده‌های آن‌ها که از سلامت بد رنج می‌برند، کمک می‌کند.علاوه بر این، ترتیبات قراردادی ناعادلانه با شرکت‌های دخانیات کشاورزان را فقیر نگه می‌دارد و کار کودکان که اغلب به کشت تنباکو بافته می‌شود، با حق تحصیل تداخل می‌کند و نقض حقوق بشر است.
 
کمپین WNTD ۲۰۲۳ از دولت‌ها و سیاست گذاران خواست تا قانون گذاری را افزایش دهند، سیاست‌ها و استراتژی‌های مناسب را توسعه دهند و شرایط بازار کشاورزان تنباکو را قادر سازند تا به کشت محصولات غذایی که زندگی بهتری برای آن‌ها و خانواده‌های آن‌ها فراهم می‌کند، تغییر دهند. کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی در زمینه کنترل دخانیات، اصول و سیاست‌های خاصی را در مورد ارتقای جایگزین‌های اقتصادی برای کارگران تنباکو، پرورش دهندگان و فروشندگان فردی و افزایش حفاظت از محیط ‌زیست و سلامت مردم ارائه می‌دهد.اجرای این مقررات باید در کشورها تقویت شود.
 
 
روز جهانی بدون دخانیات - گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد قم - فرجاد - روز جهانی بدون دخانیات
 

12 نکته خواندنی درباره‌‌ سیگار و سیگاری ها

نگاه دنیا به سیگار کشیدن در یک قرن گذشته بسیار تغییر کرده است. زمانی سیگار کشیدن یک عادات جذاب و سالم به شمار می‌رفت و افراد زیادی از آن لذت می‌بردند. حتی ورزشکاران هم سیگار می‌کشیدند و در تلویزیون تبلیغ می‌شد. در همه فیلم‌ها حداقل یک صحنه از سیگار کشیدن بود.
1) هر سال حدود یک میلیارد سیگار بین کشورهای مختلف به فروش می‌رسد و بیش از ۴۰۰میلیارد دلار جابجا می‌شود، بنابراین سیگار یکی از بزرگترین صنایع جهان به شمار می‌رود.
2) میزان نیکوتین در چندین برند بزرگ سیگار رو به افزایش است. دانشگاه هاوارد و سازمان بهداشت ماساچوست اعلام کردند که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ میزان نیکوتین در برند‌های کمل، نیوپورت و دورال تا ۱۱درصد افزایش داشته است.
3‌ سیگار حاوی آرسنیک، فرمالدهید، سرب، هیدروژن سیانید، نیتروژن اکسید، کربن مونوکسید، آمونیاک و ۴۳ ماده سرطان‌زای شناخته شده است.
4) اوره، یک ترکیب شیمیایی و ماده اصلی تشکیل دهنده ادرار است، از این ماده برای افزودن طعم به سیگار استفاده می‌شود.
5) دانشمندان ادعا می‌کنند که یک فرد سیگاری به طور متوسط ۱۴ سال کمتر از بقیه عمر می‌کند. اما این لزوما به این معنا نیست که افراد سیگاری در جوانی می‌میرند.
6) سیگار‌ می‌تواند حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده باشد که هنگام سوختن بیش از ۲۰۰ ماده شیمیایی دیگر هم تولید می‌کند و بسیاری از این ترکیبات به ریه آسیب می‌زنند.
7) نیکوتین ۱۰ ثانیه پس از استنشاق دود به مغز می‌رسد و در همه قسمت‌های بدن و حتی شیر مادر هم نفوذ می‌کند.
8) تقریبا ۲۰درصد از سیگار را قند تشکیل می‌دهد و بسیاری از افراد دیابتی از این مصرف قند مخفیانه اطلاعی ندارند. همچنین اثر سوختن قند ناشناخته است.
9) سیستم ایمنی افراد سیگاری سخت‌تر از افراد غیرسیگاری کار می‌کند. در نتیجه خون افرادسیگاری حاوی آنتی اکسیدان کمتری است. هرچند سیستم ایمنی سیگاری‌ها به حمله ویروس سریع‌تر واکنش می‌دهد.
10) سیگاری‌ها اغلب بعد از غذا سیگار می‌کشند تا هضم غذا راحت‌تر شود. در واقع، دلیل آن این است که اولویت بدن از هضم غذا به حفاظت از سلول‌های خون و بیرون کردن سموم از مغز منتقل می‌شود.
11) طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود ۲۵درصد از سیگار‌های فروخته شده در جهان قاچاق هستند.
12) مواد فعال و روش‌های ویژه تولیدباعث شده نیکوتین موجود در سیگار چندین برابر قوی‌تر از گیاه تنباکو باشد.
 
 

سخن آخر

اهمیت ترک مصرف محصولات دخانیاتی بسیار بالا است که زندگی فردی را که اعتیار دارد، دگرگون می کند و آن فرد پس از ترک احساس بهتری نسبت به زندگی خود پیدا می کند. با کشیدن این گونه محصولات سیستم های بدن
خود را از کار می اندازید و مختل می کنید و در آخر احتمال بروز انواع بیماری ها را بالا می برید.
 
 

منابع

 
 
https://www.sid.ir
https://listverse.com
https://yun.ir/zjdd3(WHO)