روز جهانی خانواده (25 اردیبهشت 1402)

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد در سال 1993 سازمان ملل در جهت تاکيد بر ارزشهای خانواده تصميم گرفت تا سال 1994 را سال خانواده نامگذاری کند. از آنجايی که بحران خانواده میتوانست به بحرانهای بزرگ اجتماعی بيانجامد، از سال 1995 با درک ضرورت تاکيد بر حفظ اين بنياد اجتماعی، روز 15 ماه می، به نام روز جهانی خانواده رقم خورد تا نه تنها در يک سال و يک دوره و به شکل موقت، که هر سال به شکلی و به نامی و با تاکيد بر موضوعی آن را يادآوری کرده و ارج نهند.هدف از گرامیداشت روز جهانی خانواده، اهمیت جوامع جهانی به خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی است که در دنیای امروز این کانون گرم زندگی را تهدید می‌کند. علاوه بر آن، روز جهانی خانواده فرصت مناسبی است برای ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به خانواده و بسط آن در جوامع مختلف است. دولتها و مردم جهان با گرامیداشت روز جهانی خانواده حمایت خاص خود را از کانون گرم خانواده اعلام می‌دارند.
شعار امسال (۲۰۲۲) در این روز "خانواده و شهرنشینی" است. شهرنشینی یکی از مهمترین رویدادهای بزرگ است که دنیای ما و زندگی و رفاه خانواده ها را در سراسر جهان شکل می دهد.


دلیل نامگذاری روز جهانی خانواده

اهمیت خانواده برای کسی پوشیده نیست چرا که خانواده مهمترین جایگاه تربیتی بشر است که بیشترین مسئولیت را در تعالی و تکامل وجودی انسان بر عهده دارد. خانواده بر جامعه بسیار تاثیرگذار است چرا که کمرنگ شدن و تزلزل ارزش های اخلاقی در خانواده ، به متزلزل شدن جامعه منجر می شود.

روز جهانی خانواده فرصت مناسبی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به خانواده و بسط آن در جوامع مختلف است. این روز موقعیتی را فراهم می کند تا بتوان به واقعیت هایی از روش های اقتصادی ، ادبی ، اجتماعی و جمعیت شناختی موثر بر خانواده ها دست یافت.

هدف از گرامیداشت روز جهانی خانواده ، اهمیت جوامع جهانی به خانواده به عنوان اصلی ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی است که در دنیای امروز این کانون گرم زندگی را تهدید می کند. با گرامیداشت روز جهانی خانواده در ایران دولت و مردم حمایت خاص خود را از کانون گرم خانواده اعلام می دارند.

روز جهانی خانواده - گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد - فرجاد قم


سازمان ملل در روز جهانی خانواده چه اقداماتی انجام می دهد؟

مراسم سالانه روز جهانی خانواده، اهمیت اتصال جامعه جهانی به خانواده ها به عنوان واحدهای اساسی جوامع و نگرانی از وضعیت امور خانواده در اطراف جهان را منعکس می سازد. هم چنین این روز موقعیتی را فراهم می کند تا بتوان به واقعیت هایی از روش های اقتصادی، ادبی، اجتماعی و جمعیت شناختی موثر بر خانواده ها دست یافت.

برنامه سازمان ملل در روز خانواده، نقطه مرکزی در طرح سازمان ملل در مسائل مربوط به خانواده است. به عنوان یک نقطه بسیار مهم، اقدامات و فعالیتهای اصلی این روز عبارتند از:
• ارتقاء درک از هدف روز جهانی خانواده
• ارتقاء توجه به خانواده در سیاست گذاری در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی
• فراهم آوردن خدمات اساسی در حوزه خانواده و سیاست خانواده در سازمان ملل متحد، نهادهای بین دولتی، مجمع عمومی سازمان ملل، کمیسیون توسعه اجتماعی و شورای اقتصادی و اجتماعی
• تبادل دانش و مهارت، گردش اطلاعات و حفظ شبکه سازی در مورد مسائل خانواده
• حفظ پژوهش خانواده و مطالعات تشخیصی
• پشتیبانی و ارتقاء سیاست ها و برنامه های خانواده در قوانین سراسر کشورها و سیستم سازمان ملل
• ارائه کمک های فنی و پشتیبانی از ظرفیت سازی برای دولتهای کشورهای درحال توسعه در حوزه خانواده
• برقراری ارتباط و گفتگو با دولتها، نهادهای مدنی و بخش خصوصی در زمینه امور مرتبط با خانواده

روز جهانی خانواده 25 اردیبهشت - گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد - فرجاد قم

 

خانواده و تاثیر آن بر اجتماع

خانواده اولین بافتی است که فرزندان درآن فکر ، احساس و رفتار می کنند ، یاد می گیرند و رشد می یابند. خانواده سالم ، اساسی ترین گام در داشتن جامعه ای سالم است. از ویژگی های مهم خانواده سالم عبارتند از : برآوردن نیازهای جسمانی ، اجتماعی ، روانشناختی و معنوی اعضاء و توانایی سازگاری با تغییر ، به هم پیوستگی ، انعطاف پذیری و ارتباط متعادل.

مهم نیست که یک فرد چقدر در زندگی تحصیل کرده یا موفق می شود زیرا اگر خانواده نداشته باشد، تنهاست و تنها زندگی کردن هم آسان نیست. فردی که در یک خانواده زندگی می کند می داند چگونه شادی ها و دردهای خود را با دیگران تقسیم کند و در شادی‌های و دردهای آنها سهیم باشد.