تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد همانطور که از متخصصان و پزشکان زیادی شنیده اید، تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان از اهمیت بالایی برخوردار است و با رعایت توصیه ها و نکته هایی در این خصوص می توان سلامت فرد را تضمین نمود. این مطلب به تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان می پردازد و باید ها و نباید هایی در خصوص مصرف مواد غذایی در ماه رمضان را بیان می کند.

از آنجا که خوردن و آشامیدن در ماه رمضان به قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب محدود می شود، ممکن است این امر موجب از دست رفتن آب بدن و دهیدراته شدن فرد در طول روز و سردرد شود. هم چنین علاوه بر این بیدار شدن برای خوردن وعده سحری موجب فقدان خواب کافی در فرد شود. اما با وجود این مسائل اگر انتخاب مواد غذایی و زمان مصرف آنها صحیح باشد، در این ماه علاوه بر روزه داری می توان از نظر سلامتی هم در وضعیت خوبی باقی ماند.

تغذیه در رمضان

روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست بلکه می تواند سلامتی را به خطر اندازد وگاهی برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن ، افزایش سطح چربی های خون، مشکلات گوارشی و... می شوند، به همین دلیل ضرورت دارد تا نکات تغذیه ای در ماه رمضان مورد توجه قرار گیرد .

توصیه می شود افراد روزه دار همانند زمانیکه روزه دار نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است اما در ماه مبارک رمضان صرف غذا در دفعات کمتر مثلا" 2 بار در روز نیز اشکالی ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.

در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل6 گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ها ، سبزیها، گوشت وتخم مرغ، حبوبات ومغزها ،شیر و لبنیات) ضروری است.

با رعایــت تـنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن، تامین می شود.

در فاصله افطار تا سحر آب و مایعات فراوان (حداقل 8 لیوان) الزامیست، در ماه مبارک رمضان مصرف غذاهای آماده مثل انواع ساندویچ، پیتزا و... را کنار بگذارید و حتما از لبنیات کم چرب استفاده کنید، شیر ولبنیات علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین و ویتامینهای گروه B به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

در ایام روزه داری در دوران کرونا به مصرف منابع کافی پروتئین توجه شود زیرا پروتئین برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- 19 الزامیست.

افطار را با آب، خرما، کشمش، عسل وبه طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید خوردن چای کمرنگ، شیر گرم، فرنی و یــا شیر برنج مناسب است و هیچگاه افطار را با آب سرد،غذاهای سرد و نوشابه گاز دار آغاز نکنید .

آش رشته غلیظ همراه پیازداغ که حاوی روغن زیاد است و به وفور در ماه رمضان استفاده می شود برای افطار مناسب نیست زیرا موجب سوء هاضمه می شود. به جای آن بهتر است از آش رشته رقیق و بدون روغن استفاده شود و در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه ها و سبزی ها و نان و غلات (مانند برنج و نان) توصیه می شود مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی در این ایام است .

تغذیه در ماه مبارک رمضان

شام به عنوان یکی از وعده های مهم باید مورد توجه قرار گیرد، افطار باید سبک باشد و پس از آن اقدام به صرف شام نمایید، شام می تواند در برگیرنده گوشت قرمز ویا سفید، نان وغلات، لبنیات، سبزیجات ومیوه ها می باشد بهتر است میوه را در پایان شام یا کمی بعد از آن صرف کرد .

سحری نسبت به دو وعده افطار و شام باید وعده اصلی را تشکیل دهد.کمبود بیش از حد انرژی در افرادی که به غلط روزه بی سحری می گیرند سبب کاهش کارآیی روزانه می شود. همچنین وقتی فرد روزه ی بی سحری می گیرد سوخت و ساز بدن وی به سمت تجزیه ناقص چربی ها پیش می رود که حاصل آن تشکیل ترکیباتی به نام اجسام کتونی است. تجمع این ترکیبات در بدن باعث بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی شده و احساس ناخوشی و بدحالی به فرد می دهد.

حذف وعده سحری همچنین منجر به پایین افتادن قند خون می شود که خود موجب کاهش قدرت یادگیری، بی حوصلگی، و خستگی خواهد شد و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود. هم چنین مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، مصرف این مواد با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند.

 

از اینکه تا پایان  مطلب "تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان" با ما همراه بودید، از شما سپاسگزاریم.

پیشنهاد می شود مطالب ذیل را نیز مطالعه کنید:

1. انگ اجتماعی ابتلا به کرونا
2. تاثیر کرونا و تغییر الگوی انتقال ایدز
3. ​پایان کرونا نزدیک است