روز جهانی ایدز HIV (10 آذر 1400)

اولین روز ماه دسامبر از سوی سازمان بهداشت جهانی بعنوان روز جهانی ایدز در نظر گرفته شده است و این سازمان شعار "پایان دادن به نابرابری ها؛ به ایدز پایان دهید" را برای سال 2021 در نظر گرفته است.

HIV همچنان یک مسئله مهم بهداشت عمومی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه جهان در دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، اما اهداف مهم جهانی برای سال 2020 محقق نشد.

تقسیم بندی، نابرابری و بی توجهی به حقوق بشر از جمله شکست هایی است که باعث شد HIV به یک بحران بهداشت جهانی تبدیل شود و باقی بماند.

اکنون، کووید19 نابرابری ها و اختلالات در خدمات را تشدید کرده است و این همه گیری، زندگی بسیاری از افراد مبتلا به HIV را چالش برانگیزتر می کند.

سازمان بهداشت جهانی از دولتها و شهروندان جهان می‌خواهد تا برای مقابله با نابرابری‌هایی که باعث ایجاد ایدز می‌شود و دسترسی به افرادی که در حال حاضر خدمات ضروری HIV را دریافت نمی‌کنند، تلاش های بیشتری انجام دهند.

روز جهانی اچ آی وی

وینی بیانیاما، مدیر اجرای آژانس مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد می‌گوید: بسیاری از اهمال‌ها برای رویارویی با بیماری ایدز، اثر خود را در جریان شیوع جهانی ویروس کرونا هم نشان داد. این وضعیت نشانگر ضعف بشر برای رویارویی با بیمارهای مسری و همه‌گیر در آینده است.

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) یک بیماری مزمن است که در آن ویروس اچ‌‌ آی‌ وی جان بیمار را با حمله به دستگاه ایمنی بدن، تا پایان عمر تهدید می‌کند. ویروس اچ‌ آی‌ وی که عامل بیماری ایدز است توان دفاعی بدن در برابر عفونت‌ها را از بین می‌برد.

آژانس مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد در ماه ژوئن امسال اهداف جدیدی را برای مبارزه با این بیماری تا سال ۲۰۲۵ تعریف کرد: رساندن خدمات رویارویی با ایدز به ۹۵ افراد محتاج در سطح جهان، کاهش شمار مبتلایان به ویروس اچ‌ آی‌ وی به کمتر ۳۷۰ هزار مورد در سال و کاهش شمار سالانه قربانیان به کمتر از ۲۵۰ هزار نفر.

با این حال گزارش سالانه سازمان ملل متحد می‌گوید جهان با دستیابی به این اهداف فاصله بسیار زیادی دارد. آهنگ کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به اندازه کافی برای ریشه‌کن کردن آن، کاهش نیافته است.

 

۵ اقدام فوری برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری ایدز

سازمان ملل متحد در گزارش خود از همه کشورهای جهان خواسته است برای جلوگیری از افزایش ابتلا به ایدز و کنترل شیوه جهان‌گیر آن ۵ اقدام رو فورا در دستور کار خود قرار دهند:

  • لوازم ابتدایی پیشگیری از این بیماری نظیر کاندوم و سرنگ تمیز را در اختیار عموم قرار دهند.
  • سرمایه گذاری در بخش بهداشت را افزایش دهند و از کادر خدمات درمانی بیشتر حمایت کنند.
  • ارتباط افرادی که به‌شدت در خطر ابتلا به ایدز هستند، ازجمله مردان همجنسگرا، کارگران جنسی و معتادان تزریقی را با جامعه کمتر کنند.
  • داده‌های مرتبط با شمار بیماران و افراد ناقل را دقیق‌تر برآورد کنند و در اختیار جامعه قرار دهند.
  • استفاده از داروهای ضد ویروس (ضد ویروس‌های پسگرد) را افزایش دهند. این دارو‌ها نقش عمده‌ای در پایین آوردن آهنگ شیوع ویروس اچ‌ آی‌ وی هستند و یکی از عوامل کنترل نسبی بیماری ایدز بوده اند.

خطر مرگ‌ و میر گسترده بر اثر ابتلا به بیماری ایدز تا سال ۲۰۳۰ و امید به آینده بهتر

سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرد شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان مبارزه با ایدز را در سطح جهانی تحت تاثیر قرار داده است. براساس این گزارش اگر سطح اقدامات پیشگیرانه و درمانی در حد سال ۲۰۱۹ باقی بماند، این امکان وجود دارد که ایدز در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ ۷میلیون و ۷۰۰ هزار قربانی جدید بگیرد.

آژانس مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد با وجود این هشدارها می‌گوید بسیاری از اقدامات احتیاطی که در دوره کووید-۱۹ وارد زندگی بشر شد، می‌تواند برای مبارزه با شیوع ویروس اچ‌ آی‌ وی و ریشه‌کنی بیماری ایدز به کار گرفته شود: این بحران،‌ همزمان یک فرصت بی‌سابقه را در اختیار ما گذاشت تا از اشتباهات گذشته درس بگیریم و راهبری و سرمایه‌های مورد نیاز را برای تشکیل یک ساختار جهانی متحد کنیم؛ ساختاری که می‌تواند به نابرابری‌های، بیماری ایدز و دیگر پاندمی‌ها در جهان پایان دهد.

روز جهانی ایدز

چرا واکسن کرونا تولید شده ولی واکسن ایدز نه؟

در عین حال پژوهشگران در شرکت مدرنا به دنبال پیگیری همان روش M RNA که در تولید واکسن بیماری کووید مورد استفاده قرار گرفته برای مطالعه و بررسی تولید واکسنی برای ویروس اچ آی وی هستند. پژوهشگران می‌گویند مطالعاتی که در چند سال گذشته رخ داده رشد بی‌سابقه‌ای در خصوص سیستم ایمنی بدن حاصل کرده است. اما حتی با وجود این پیشرفت‌ها هم هنوز دشوار است که بتوان از نزدیک بودن تولید یک واکسن برای بیماری ایدز سخن بگوییم.

محققان این بیماری می‌گویند بودجه چندانی برای درمان این بیماری و همچنین تحقیقات لازم در خصوص تولید واکسن در اختیار آنها قرار داده نمی‌شود.

نیکلاس منل، مدیر تحقیقاتی موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه در این رابطه می‌گوید: بسیاری از محققان انگیزه زیادی دارند که در این خصوص تحقیق و مطالعه انجام دهند اما آنها برای این کار به بودجه نیاز دارند. متاسفانه کمبود سرمایه‌گذاری به شکلی ناامید کننده در این حوزه دیده می‌شود.

در غیاب واکسن اقدامات پیشگیرانه همچون روابط جنسی محافظت شده و همچنین سوزن‌های تمیز و مواردی از این دست اصلی‌ترین گام‌هایی است که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز در نظر گرفته شده است. در حال حاضر و طبق آمار رسمی حدود ۳۸ میلیون نفر با ویروس اچ آی وی زندگی می‌کنند با این حال طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های مهمی در خصوص مبارزه با بیماری ایدز ایجاد شده که به افراد مبتلا اجازه می‌دهد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.

 

منابع :

  1. https://per.euronews.com
  2. https://www.imna.ir