سلامت روان سالمندان، چرا ورزش نمی کنیم؟

انسان در هر شرایطی که باشد همان فرد است روزی کودک روزی جوان روزی سالمند اما همیشه هویت او همان است که بود. بسته به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه با او در شرایط مختلف رفتارهای مختلفی می شود. هرچه زندگی سخت تر باشد بشر به غریزه و قانون بقا، نزدیکتر می شود و هرچه جامعه آسوده تر باشد فرهنگ رشد بیشتری می کند و انسانیت و اخلاق مداری جان می گیرد.

حال وضعیت حادی مثل دوران پاندمی کرونا هم پیش آمده است. سالمندان در خانه خود تنها شده اند و به توصیه پزشکان و حکم عقل برای کاهش انتقال بیماری به خصوص که این ویروس مرموز در سالمندان حالت کشنده تری دارد سبب شده تا آنها تنهاتر شوند. شرایط خاص پیش آمده به دلیل تلاش جهت حفظ فاصله اجتماعی و قرنطینه به کاهش مراودات اجتماعی سالمندان منجر شده است. سالمندانی که تنها زندگی می کنند با منع شدن از حضور در جامعه عملا به انزوای شدیدتری برده شده اند و سالمندانی که در مراکز مراقبتی نگهداری می شوند، تماس های کمتری با خانواده و دوستان دارند و حتی سالمندانی هم که با خانواده زندگی می کنند، اجبارا منزوی تر شده اند.

چرا ورزش نمی کنیم - سلامت روان سالمندان خیلی مهم است

چه باید کرد؟

حمایت اجتماعی

  • -از طریق تماس تلفنی مرتباً آنها را چک کنید و برای آنها پیام ارسال کنید.
  • -برای آنها چیزی بپزید و آن را بیرون درب بگذارید. به یاد داشته باشید: همیشه آن را در ظرف یکبار مصرف بگذارید، با مواد ضدعفونی کننده، خارج از ظرف را تمیز کنید.
  • -لوازم ضروری روزانه مانند شیر، نان، تخم مرغ، سبزیجات، میوه و غیره بخرید.
  • -وسایلی که نیاز دارند را برای آن ها در سریع ترین زمان تهیه کنید.
  • -اطمینان حاصل کنید که لوازم پزشکی لازم را دارند.
  • -به آن ها پیامی برای یادآوری ارسال کنید و بپرسید که آیا داروی خود را مصرف کرده اند؟
  •  

فاصله فیزیکی را رعایت کنید و مراقب انزوای اجتماعی باشید

یک راه مهم برای مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا  محدود کردن ملاقات های حضوری است. فاصله فیزیکی به معنای انزوا یا تنهایی نیست. ما باید افراد مسن را ایمن نگه داریم، اما باید در نظر داشته باشیم که انزوای اجتماعی می تواند بر ایمنی و سلامت روان افراد مسن تاثیر منفی بگذارد. از نظر ارتباطات اجتماعی، باید سالمندان را تشویق کرد که فراتر از حلقه معمول دوستان و خانواده خود فکر کنند. به آنها کمک کنید، با دیگران در ارتباط باشند و به این صورت احساس درگیری، افسردگی و تنهایی کمتری می کنند.

سلامت روان سالمندان با ورزش کردن

فناوری برای برقراری و حفظ ارتباطات

برای کمک و مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا و کمتر شدن احساس درگیری، افسردگی و تنها بودن:

  • -به آنها نشان دهید چگونه با استفاده از تلفن های هوشمند، لپ تاپ یا تبلت با دیگران ویدیویی چت کنند.
  • -از برنامه های موجود برای تهیه زیرنویس برای بزرگسالان دارای مشکلات شنوایی استفاده کنید.
  • -دوستان و خانواده خارج از خانه خود را، به تلفن زدن و پیام دادن برای بالا بردن روحیه عزیزتان تشویق کنید.

 

ایجاد سرگرمی

 آنها را تشویق کنید تا به فکر مرور و سازماندهی عکس ها و یادگاری های قدیمی باشند. به این صورت داستان ها و خاطرات خوشی که داشته اند برای آنها یادآوری می شود.

 

خطر کرونا را به حداقل برسانید

ویزیت های غیرضروری پزشک را به تعویق بیندازید. اگر یک فرد مسن تحت مراقبت، نسبت به شما احساس خوبی دارد، به او کمک کنید تا معاینه سالانه و سایر ویزیت های غیر ضروری پزشک را به تعویق بیندازد.به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد مسن، به ویژه کسانی که با بیماری مزمن زندگی می کنند، روابط مهمی با مراقبان خود دارند. برای کمک به آنها می توانید از خدمات پزشک در خانه استفاده کنید و یا با پزشکان از طریق تماس تصویری، ایمیل یا سایر روش ها ارتباط برقرار کنید. حتی در موارد ضروری، شرایط را برای آنها فراهم کنید تا در منزل تست کرونا بدهند.

 

برای مواقع ضروری برنامه ریزی کنید

برای مراقبت از سالمندان در دوران شیوع کرونا به طور دقیق برنامه ریزی کنید. با اعضای خانواده درباره مسائلی از جمله مریض شدن شخص مراقبت و ... صحبت کنید و تصمیم بگیرید که اگر برای مراقب اصلی مشکلی پیش آمد؛ چه کسی به جای او بیاید. اگر مراقب اصلی هستید، شخصی را در نزدیکی خود تعیین کنید که اگر بیمار شدید بتوانید به او اعتماد کنید تا از عضو مسن خانواده مراقبت کند. مواد غذایی، داروهای بدون نسخه و سایر ملزومات را تهیه کنید.

ضروری است که ما به سلامت روان سالمندان به همراه تغذیه سالم، فعالیت‌های ورزشی سبک با موسیقی شاد در محیط امن، ارتباط با طبیعت و گوش دادن به صدای پرندگان، حفظ ارتباطات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی اهمیت بیشتری دهیم.

از نکات دیگری که بسیار حایز اهمیت است، برقراری محدویت دسترسی سالمندان در انتشار اخبار و مطالب به ویژه در پیام ‌رسان‌های اجتماعی است. تا جاییکه ممکن است باید افراد سالمند را  به دور از هرگونه نگرانی و اخبار و شایعات نگه داریم.

 

چرا برای ورزش انگیزه نداریم؟

اگر این روزها، اخبار مربوط به سلامتی  و تناسب اندام را دنبال کنید و روی چاقی تان تمرکز بیش از حدی داشته باشید، شاید این احساس در شما ایجاد شود که همه چیز را اشتباه انجام می دهید. شما همه روزه پشت کامپیوتر نشسته اید – اشتباه ! برای رفتن به هر جایی از ماشین استفاده میکنید – اشتباه ! خیلی زیاد تلویزیون تماشا میکنید، به اندازه کافی از پله ها استفاده نمیکنید، به اندازه کافی، ورزش نمیکنید – این لیست میتواند همچنان ادامه داشته باشید. به نظر می رسد که نشستن به اندازه رانندگی بدون کمربند ایمنی، خطرناک است، و این همان چیزی است که اکثر ما زمان خود را صرف آن می کنیم.

خیلی واضح است که جهان غیرمتحرک ما، علاقه ای به فعالیت زیاد ندارد، اما ما برای سالم ماندن و کاهش وزن به این فعالیت ها، احتیاج داریم. خب سوال اینجاست، که ما چطور میتوانیم کاری کنیم که ورزش جز جدایی ناپذیر زندگی مان شود؟ قدم اول این است تا ببینیم که پشت کم تحرکی ما، چه چیزی هست؟

ورزش تضمین کننده سلامت روان سالمندان

چه چیزهایی شما را از ورزش منصرف می کنند؟

فعال نیستیم

برای بسیاری از افراد، تمرینات ساختار یافته چیزی است که قبلا اصلا انجام نداده اند. در نتیجه، وارد کردن ورزش به یک برنامه شلوغ اغلب احساس غیر منتظره ای در افراد ایجاد میکند، درست مانند مهمان غیره منتظره. برنامه تان را دوباره با این مهمان تازه وارد تطبیق دهید، تا استرس و اضطراب ناشی از آن نیز کمتر شود.

 

 نداشتن فرصت کافی

این دلیل رایج ترین بهانه ای است که از آن استفاده می شود. مثلا درگیری با کار، دیدن اقوام و دوستان، رسیدگی به امور منزل و... که می تواند از جمله کارهایی باشد که ما در طی شبانه روز با آن سر و کار داریم. حال باید به چه صورت عمل کنیم؟ اول اینکه زمان را طوری تنظیم کنید که به همه فعالیت ها برسید یعنی برای زمان خودتان برنامه ریزی کنید و سعی کنید طبق جدول زمانبندی جلو بروید. کار بعدی این است که در حین ورزش از تمام عضلات خود کار بکشید. لازم نیست چند ساعت را به ورزش کردن اختصاص بدهید، در همان مدت کوتاه هم می توانید نتیجه بهتری را حاصل کنید. اما به شرط آنکه خوب کارکنید. دوم اینکه محلی را برای ورزش انتخاب کنید که برای رفتن و آمدن دچار خستگی مضاعف نشوید.

 

ورزش می کنید ولی نتیجه نمی گیرید

مدتی است در حال ورزش کردن هستید و فکر می کنید که در همان نقطه آغاز ایستاده و تغییر در وزنتان پیدا نشده است نگران نباشید و انگیزه خود را از دست ندهید و باز هم ادامه دهید و با یک برنامه ریزی بهتر انگیزه از دست رفته خود را جبران کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید از راه ورزش به وزن مورد علاقه تان برسید، عجله نکنید.

باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید و نگاهی هم به تغذیه خود بیندازید، اگر هم موقع تماشای تلویزیون عادت دارید تنقلاتی مصرف کنید که از حجم بالای کالری برخوردار هستند، نباید انتظاری از ورزش داشته باشید که تغییراتی را در شما حاصل کند. مسلما در عرض چند هفته نمی شود تمام چربی های انباشته شده را از بین برد. اگر حرکاتی که شما انجام می دهید پیوسته و آهسته باشد به اهدافتان خواهید رسید.

 

مورد حمایت کسی نیستید

از اینکه شما ساعاتی را در باشگاه سپری می کنید ممکن است برای خانواده ناراحت کننده باشد، به این دلیل که رسیدگی به امور منزل و افراد خانواده خیلی کم باشد و وقت کمتری برایشان داشته باشید و یا دوستانتان از اینکه در کنار آنها نیستید از شما جدا شوند. طوری رفتار کنید که احساس نکنند دیگر تمایلی به ادامه دوستی ندارید از آنها بخواهید شما را یاری کنند و کنارتان باشند. از ادامه ورزش منصرف شده اید

اگر این احساس در شما پدید آمده که ورزش کردن تکراری شده و انگیزه ای برای استمرار آن ندارید، خود را به خاطر این موضوع ناراحت و نگران نکنید. بهتر است برای این کار به خود استراحت کافی بدهید و به هدفتان فکر کنید. با این کار انگیزه ای را که از دست داده اید دوباره به دست خواهید آورد. این بار از تمرینات جدیدتری که به روز هستند استفاده کنید، بعد از حاصل شدن نتیجه دلخواه برای خود وسیله ای را بخرید که خیلی دوستش دارید. دلایل زیادی که برای شما پیش می آید و باعث می شود که دیگر ورزش نکنید نباید شما را نگران و ناراحت کند، چرا که این موضوع ممکن است برای همه به وجود بیاید. فقط باید فکر کرد که چه چیزی باعث کناره گیری شما از ورزش می شود و در آن موقع است که باید به دنبال راه حل درست باشید تا انگیزه از دست رفته خود را باز گردانید.

سالمندان می توانند با ورزش سلامت روان خود را ارتقا ببخشند

شروع کنید

درست است که زندگی میتواند متفاوت تر باشد از آن چیزی که در ذهن مان میگذرد، اما این به این معنی نیست که ما نمیتوانیم کنترلی بر روی تناسب اندام و سلامتی مان داشته باشیم.

امروزه تکنولوژی نیز به کمک ما آمده است تا بتوانیم بهتر ورزش کنیم امروزه میتوانیم از انواع آموزش های ورزشی، پادکست ها و بازی های ویدئویی استفاده کنیم تا فعالیت مان را بیشتر و بیشتر کنیم.

سوال اساسی این است، چقدر برای سلامتی تان ارزش قائل هستید؟ اگر ذره ای سلامتی تان از نظر ذهنی و جسمی برای تان مهم باشد، باید دلیلی برای شروع ورزش داشته باشید. در دنیای امروزه، ورزش یکی از راه های رسیدن به سلامتی ذهنی و جسمی میباشد. شاید در ظاهر وقت تان را بگیرد، اما در عوض، فواید و مزایای فوق العاده بیشتری دارد که در آینده باعث صرفه جویی در وقت تان میشود.

کلام آخر این است که ورزش و فعالیت بدنی جزء جدا نشدنی زندگی و وسیله ای برای تضمین سلامتی جسم و روان آدمی است. ورزش نکردن موجب توقف رشد و بروز افسردگی و از دست دادن نشاط و شادابی می شود.