کروناویروس جدید به چشم ها حمله می کند

عمدتا کرونا یک بیماری تنفسی است اما متخصصان دریافتند کرونا ویروس می تواند به چشم ها هم نفوذ نماید.

به گفته محققان، کرونا ویروس جدید علاوه بر سیستم تنفسی می‌تواند بافت چشم را هم آلوده کند.

دکتر «آرون گلات»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «چشم ها می‌توانند منشأ کرونا ویروس جدید باشند به خاطر همین کادر درمان چشم‌های خود را با عینک‌های مخصوص یا شیلدهای صورت می‌پوشانند.»

از اینرو محققان توصیه می‌کنند علاوه بر استفاده از ماسک، استفاده از محافظ‌های چشمی هم می‌تواند ایده خوبی برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس باشد، بخصوص افرادی که از یک بیمار کرونایی مراقبت می‌کنند.

 

اثرات کرونا ویروس بر چشم

کروناویروس جدید پشتِ پرده همه‌گیری یا همان بیماری تنفسی کووید ۱۹ قرار دارد. شایع‌ترین علائم این بیماری تب، سرفه و مشکلات تنفسی است. به ‌ندرت نیز می‌تواند باعث عفونت چشم (التهاب ملتحمه) شود.

علائم کرونا ویروس بر چشم

براساس داده‌های در دسترس، پزشکان بر این باورند که ۱ تا ۳ درصد از مبتلایان به کووید ۱۹ دچار التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم می‌شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که ویروس بافتی به نام ملتحمه را که قسمت سفید چشم یا قسمت داخلی پلک شما را پوشانده است، آلوده می‌کند.

علائم ملتحمه عبارتند از:

  1. قرمزی
  2. تورم
  3. خارش

اگر مبتلا به التهاب ملتحمه هستید، لزوماً به معنای اثرات کووید ۱۹ بر چشم شما نیست. عوامل رایج ‌تری نیز وجود دارد، مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، مواد شیمیایی و مواد حساسیت‌زا که می‌توانند چشم شما را تحریک کنند.

کروناویروس جدید و حمله به چشم ها  - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

عفونت حاصل از کرونا ویروس چگونه گسترش می‌یابد؟

ویروس کرونای جدید، با نام 2SARS-CoV- شناخته می‌شود. این ویروس در درجه اول از طریق قطرات سرفه یا عطسه منتقل می‌شود. این ذرات بیشتر از طریق بینی یا دهان و همچنین چشم شما وارد بدن می‌شوند.

در صورت لمس کردن سطوح آلوده نیز، احتمال ابتلا به کرونا ویروس وجود دارد. اما به نظر نمی‌رسد که این اصلی‌ترین شیوه انتشار ویروس باشد.

اگر مبتلا به التهاب ملتحمه در اثر بیماری کووید ۱۹ هستید، در صورت لمس کردن چشمان خود ممکن است دیگران را به 2SARS-CoV- آلوده کرده و در نهایت بدون شستن یا ضدعفونی کردن دستان خود، افراد یا سطوح را لمس کنید.

از دست زدن به صورت، به‌خصوص غشاهای مخاطی در دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

بسیاری از پزشکان، از جمله چشم‌پزشکان و دیگر متخصصان چشم، در طول همه‌گیری این بیماری فقط ویزیت‌های اورژانسی و فوری را انجام می‌دهند. این امر برای محافظت از شما و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است.

در صورت مشاهده علائم چشمی، به خصوص اگر به بیماری‌های زیر مبتلا هستید:

  1. دژنراسیون ماکولا
  2. رتینوپاتی دیابتی
  3. از دست دادن بینایی یا تغییرات در بینایی مانند دیدن نقاط خالی یا چشمک زدن (به اصطلاح شب‌پره یا جرقه زدن)
  4. دردناک یا قرمز شدن چشم، سردرد، حالت تهوع و استفراغ

یاری از انواع التهاب ملتحمه در حدود ۱ تا ۲ هفته با درمانِ بدون نسخه از بین می‌روند.

 

چگونه از چشمان خود در برابر کرون محافظت کنیم؟

مانند همه، حتماً دستان خود را بشویید و هر وقت ممکن بود در خانه بمانید. اگر تصمیم دارید از خانه خارج شوید فاصله مناسب را با دیگران رعایت کنید.

همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که:

عینک بزنید

 اگر از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید، از این به بعد از عینک استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که چشمان شما از تماس دستتان در امان باشد و احتمال لمس چشم توسط دست کمتر شود.

همچنین عینک به محافظت از چشمان شما در برابر قطرات تنفسی نیز کمک می‌کند.

اگر عینک ندارید، عینک آفتابی را امتحان کنید، و اگر مراقب یک بیمار هستید، از عینک ایمنی استفاده کنید.

چشمان خود را نمالید

از بین بردن این عادت سخت است. قطره‌های مرطوب‌کننده چشم ممکن است به رفع خارش کمک کنند.

قبل و بعد از ریختن قطره در چشم، دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر نیاز است که چشمان خود را لمس کنید، به جای استفاده از انگشتان از دستمال استفاده کنید.