کولونوسکوپی روشی دقیق برای تشخیص سرطان روده

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد دقیق ترین روش تشخیص سرطان روده بزرگ و راست روده با استفاده از تصویربرداری کولونوسکوپی یا سی تی کولونوگرافی انجام می پذیرد.

 

مزایای سی تی کولونوگرافی:

  1. - بی خطر است
  2. - برای بیمارانی به کار می رود که خیلی ضعیف بوده و توانایی تحمل روش های سنتی کولونوسکوپی و باریوم انما را ندارند.

 

سی تی کولونوگرافی(کولونوسکوپی):

در این روش دستگاه سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس، تصاویر زیادی از روده بزرگ و رکتوم (راست روده) تهیه می کند (برخلاف دستگاه های اشعه ایکس معمولی که تنها قادر به تهیه یک عکس می باشند). در ادامه این تصاویر به کمک برنامه های پیشرفته رایانه ای ادغام می شود و امکان مشاهده سه بعدی تصاویر داخل روده بزرگ و رکتوم را نیز جهت جستجوی هرگونه پلیپ یا توده سرطانی برای پزشکان مربوطه فراهم می سازد.

 

لازم به ذکر است که روده بزرگ و رکتوم باید قبل از انجام تصویربرداری کولونوسکوپی، پاکسازی شده و تخلیه شوند؛ به همین منظور معمولا بیماران ملزم به رعایت یک رژیم مایعات حداقل به مدت یک روز قبل از تصویربرداری می باشند. همچنین، ممکن است نیاز باشد بیمار قبل از انجام تصویربرداری ماده ی حاجب استفاده کند.

کولونوسکوپی یا سی تی کولونو گرافی - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

 

پروسه تصویربرداری کولونوسکوپی:

برای انجام پروسه تصویربرداری، بیمار روی تخت باریکی دراز می کشد و یک لوله ی منعطف وارد راست روده بیمار می شود؛ در ادامه به منظور منبسط کردن روده بزرگ و تهیه ی تصاویر با جزئیات بیشتر، از طریق همین لوله، هوا داخل روده ها پمپاژ می شود. در انتها تخت داخل دستگاه قرار می گیرد و بیمار می بایست حدود ۱۵ ثانیه نفس خود را حبس کند؛ سپس عکس های مربوطه گرفته می شوند.

 

منبع:

  American cancer society