سونوگرافی های روتین بارداری

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد برای چکاپ سلامتی مادر و جنین، سه سونوگرافی به طور معمول توسط پزشک زنان و زایمان برای خانم باردار درخواست می شود. 

 

 سونوگرافی های روتین بارداری:

اولین سونوگرافی دوران بارداری برای تشخیص محل بارداری، قلب و جفت جنین می باشد.

زمان مناسب:

هفته های ۶-۵ بارداری

 

سونوگرافی غربالگری سه ماهه ی اول بارداری (سونوگرافی NT):

 برای تشخیص بیماریهای ژنتیکی از جمله سندروم داون و ... انجام میشود.

زمان مناسب:

هفته های ۱۳-۱۱ بارداری

 

سونوگرافی غربالگری سه ماهه ی دوم (سونوگرافی آنومالی):

برای اطمینان پیدا کردن از سلامت کامل تمام اعضای جنین می باشد.

زمان مناسب:

هفته های ۲۲-۱۸ بارداری

 

جنسیت جنین در این سونوگرافی تا حد زیادی قابل تشخیص است نه به صورت قطعی. موقعیت قرار گیری جنین می تواند تشخیص را سخت کند. تنها راه قطعی فهمیدن جنسیت جنین صبر کردن تا تولد است.

 

سونوگرافی چیست :

سونو گرافی، امواج صدا با فرکانسی است که برای انسان قابل شنیدن نیست. این امواج با فرکانس بالا را به داخل بدن می فرستند و سپس یک گیرنده این امواج را که منعکس کننده ی اندام ها و سایر ساختار های بدن هستند را جمع آوری می کند. و با تجزیه و تحلیل این داده ها می توان تصاویر را ایجاد کرد. سونوگرافی معمولا به آمادگی کمی نیاز دارد. ممکن است پزشک چند ساعت منع از خوردن و نوشیدن قبل از اسکن را توصیه کند.

سونو گرافی کاملا بدون درد است و به دلیل استفاده از امواج صوتی به جای اشعه، هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای مادر و جنین ندارد اما باید از سونوگرافیهای بی مورد و بدون هماهنگی با پزشک معالج پرهیز کرد.

در مراکز تصویربرداری فرجاد ( مرکز پرتوطب آزما و مرکز تابش پرتو)، انواع سونوگرافی های دوران بارداری، توسط پزشکان مجرب (خانم) انجام می پذیرد.

 

برای گرفتن نوبت سونوگرافی اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده لیست قیمت های سونوگرافی اینجا کلیک کنید.

 

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com