عضلات قوی ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد تحقیقات جدید در موش ها نشان داده است که ماهیچه های اسکلتی قوی نقش مهمی درتقویت سیستم ایمنی دارند. به خصوص در مورد بیماری های مزمن که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند موثر است. علاوه بر این، عضلات اسکلتی ممکن است با فرایند ضعف بنیه که در اثر سوختن عضلات و چربی در نتیجه بیماری های مزمن ایجاد می شود مبارزه کنند.

این تحقیق که دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان آلمان در هایدلبرگ در ژورنال Science Advances منتشر کرده اند، زمینه را برای مطالعات آینده فراهم می کند تا مشخص شود که آیا در انسان نیز صادق است یا خیر.

مطابق با انستیتوی ملی سرطان (NCI)، ضعف بنیه به طور معمول با بیماریهای مزمن شدید مانند سرطان همراه است. این بیماری با از بین رفتن ماهیچه و چربی بدن مشخص می شود. ضعف بنیه ممکن است علت بیش از یک سوم مرگهای ناشی از سرطان باشد. این بیماری همچنین می تواند در افراد با سایر شرایط جدی مانند ایدز، بیماری های مزمن کلیه و نارسایی قلبی تأثیر بگذارد.

 

به گفته دکتر آلفرد گلدبرگ از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در کمبریج :

ممکن است در اثر تلاش بیش از حد بدن برای گرفتن انرژی از ماهیچه ها و چربی به دلیل مبارزه با یک بیماری شدید، علت بروز ضعف بنیه باشد. با این حال، دقیقاً چرا و چگونه این اتفاق رخ داده است هنوز هم تا حد زیادی ناشناخته است.

در کنار ضعف بنیه، افراد مبتلا به بیماریهای شدید سیستم ایمنی ضعیفی را تجربه می کنند. این بدان دلیل است که سلولهای T آنها، که برای پاسخ سیستم ایمنی بدن به بیماری ضروری هستند، از بین می روند. دانشمندان همچنین این سلولهای T را به ضعف بنیه مرتبط کرده اند.

 

به گفته نویسنده مطالعات ارشد Dr. Guoliang Cui :

"شناخته شده است که سلول های T در از دست دادن توده عضلانی اسکلتی نقش دارند. اما چرا و چگونه ، عضلات اسکلتی بر عملکرد سلول های T تأثیر می گذارند، هنوز مشخص نیست. "

 

سلول های T پیش ساز:

در این زمینه، محققان مطالعه ای را برای بررسی رابطه بین ضعف بنیه، توده عضلانی اسکلتی و سلول های T انجام دادند. ابتدا ویروس "کوریومنژیت لنفوسیتیک" را به موشها منتقل کردند. آنها سپس بیان ژن در عضله اسکلتی موش ها را مورد مطالعه قرار دادند. آنها متوجه شدند كه در پاسخ به عفونت مزمن، سلولهای عضلانی موشها بیشتر ماده پیام رسان " اینترلوكین 15 " را آزاد می كنند.

" اینترلوکین 15 " پیش سازهای سلولهای T - را، به عضله اسکلتی جذب می کند. این پیش ساز های سلولهای T را از عفونتی که سلولهای T را درگیر کرده، جدا می کند.

  "اگر سلول های T که به طور فعال با عفونت مبارزه می کنند، عملکرد خود را از طریق تحریک مداوم از دست بدهند، سلول های پیش ساز می توانند از عضلات مهاجرت کرده و به سلولهای T عملکردی تبدیل شوند.  

 وی می افزاید:

"این سیستم  ایمنی را قادر می سازد در طی مدت طولانی با ویروس بطور مداوم مبارزه کند." به طور قابل توجهی ، این مطالعه رابطه ای بین ضعف توده عضلانی و فرسودگی سلول T نشان داد. این امر دلالت بر قدرت سیستم  ایمنی دارد.

 

همانطور که Dr. Cui خاطرنشان می کند: 

"در مطالعه ما، موش هایی که توده عضلانی بیشتری دارند نسبت به افرادی که ماهیچه هایشان ضعیف تر بودند، بهتر توانستند با عفونت مزمن ویروسی کنار بیایند. اما این که آیا نتایج در انسان هم جواب می دهد ، آزمایش های آینده باید نشان دهند. "

این مطالعه بر روی ماهیچه های اسکلتی متمرکز شده است، اما ضعف بنیه همچنین باعث از بین رفتن بافت چربی می شود. نویسندگان این مطالعه نشان می دهند که تحقیقات آینده می تواند کشف کند که آیا رابطه مشابهی بین بافت چربی و محافظت از سلول های T وجود دارد یا خیر.

محققان همچنین خاطرنشان كردند كه هنوز مشخص نیست كه چگونه این پیش سازهای سلول T در توده عضلانی اسكلتی ایجاد می شوند. امید این است که با مطالعات بیشتر به این سؤالات پاسخ دهند، دانشمندان می توانند درمانی مؤثر ایجاد کنند که به طور خاص ضعف بنیه در انسان را هدف قرار دهند.

 

منبع:

www.medicalnewstoday.com