عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی (H.S.G)

به گزارش مجله خبری   گروه تشخیصی درمانی فرجاد برای بررسی علت تأخیر باروری، باید سلامت اندامهای تولید مثل مورد ارزیابی قرار گیرند. یکی از روش‌های تشخیصی که برای بررسی رحم و لوله‌های رحمی درخواست می شود، عکس رنگی رحم، هیستروسالپنگوگرافی یا به طور خلاصه هیستروگرافی است.

با این تست، پزشک از وضعیت داخلی رحم و لوله های رحمی مطلع می‌گردد و با توجه به نتایج حاصل از تست، در مورد نحوه درمان تصمیم خواهد گرفت. انجام این تست در ارزیابی ناباروری بسیار مهم است.

با توجه به اینکه عکسبرداری هیسترو در گروهی از بانوان با درد و ناراحتی همراه بوده و عده ای نیز از انجام آن در حالت بیداری به دلیل هراس و ... اجتناب می کنند، مرکز پرتو طب آزما به عنوان تنها مرکز هیستروگرافی در ایران از 18 سال پیش امکان انجام این تصویرداری را در حالت بیهوشی فراهم نموده است. اعمال بیهوشی توسط پزشک متخصص بیهوشی صورت گرفته و این بیهوشی در حدی است که بیمار متوجه درد و ناراحتی های عکس رنگی رحم نشود و نسبت به بیهوشی اعمال جراحی بسیار سبک تر می باشد. این بیهوشی بی خطر بوده و با توجه به مراقبت های صورت گرفته هیچ گونه عوارضی ندارد. ضمنا حضور همسر و یا محارم بیمار در موقع انجام عکس برداری با بیهوشی الزامی است.

 

یکی دیگر از مزایای بیهوشی در عکس رنگی رحم نبودن انقباضات عضلات لگن و کاهش مقاومت در برابر قرار دادن وسایل در داخل واژن می باشد که این امر موجب کاهش تعداد عکسهای گرفته شده (میزان اشعه دریافتی کمتر) و کاهش میزان داروی تزریق شده  می شود؛ بعلاوه چون در مواردی ممکن است لوله های رحمی بر اثر اسپاسم ناشی از اضطراب و یا درد باز نشوند، در حالت بیهوشی این اسپاسم از بین رفته و دارو راحت تر از لوله ها عبور میکند.

در این مرکز با انجام یک بیهوشی کوتاه، عکسبرداری رحم برای بانوان از یک کابوس به یک خاطره خوب تبدیل خواهد شد. 

 

نکات قبل از انجام هیسترو:

  1. قبل از گرفتن عکس بایستی حتما معاینه شوید تا پزشک مطمئن شود که عفونت رحمی ندارید
  2. بایستی از عدم بارداری در زمان عکسبرداری مطمئن شوید
  3. بهترین زمان برای عکسبرداری، بعد از پاک شدن و قبل از تخمک گذاری است ( روز دهم سیکل قاعدگی)
  4. به این علت که مدفوع و گاز موجود در روده ها می تواند دید را مختل کند، ممکن است شب قبل از عکسبرداری و یا همان روز برایتان مسهل تجویز شود تا رحم و لوله ها به وضوح دیده شود
  5. می توانید یک ساعت قبل از عکسبرداری از یک مسکن ضد التهاب استفاده کنید، البته در اغلب موارد ناآشنا بودن بیمار به وسایل و محیط، می تواند باعث ترس نابجا باشد.
  6. یک تا سه درصد احتمال عفونت لگنی بعد از این کار وجود دارد، به همین جهت ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود که علت آن پیشگیری از عفونت احتمالی است.

عکس-رنگی-رحم-هیستروسالپنگوگرافی-HSG - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

مراحل انجام کار:

  1. احتمالا از شما درخواست می شود که گان یا مانتوی مخصوص آن جا را بپوشید. در صورت داشتن شی ء فلزی آن را خارج کنید
  2. بر روی تخت مخصوص عکس برداری ( فلوروسکوپی ) قرار می گیرید. در همان وضعیتی که معاینه داخلی زنان می شوید می خوابید. برایتان وسیله یا اسپکولوم گذاشته می شود تا دهانه رحمتان مشهود باشد. سپس لوله ی نازکی (سوند) در داخل دهانه ی رحم قرار می گیرد. اسپکولوم خارج شده و بیمار در وضعیت راحتی قرار می گیرد. از طریق لوله، ماده ی حاجب وارد رحم می شود. زمانی که این لوله ی نازک، داخل رحم شما قرار می گیرد و ماده ی حاجب تزریق می شود ممکن است قدری احساس درد و انقباض در قسمت زیر دلتان داشته باشید. شاید شبیه دردهای زمان قاعدگی که البته گذرا است و خیلی طول نمی کشد.
  3. دراین حالت، رادیولوژیست، باز یا بسته بودن لوله های رحمی را توسط عکسی که در مانیتور دیده می شود، ارزیابی می کند. کل این عکس برداری حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد.

 

نکات بعد از انجام هیسترو:

  1. ممکن است تا چند روز بعد از آن لکه بینی داشته باشید که طبیعی است.
  2. گاهی اوقات بعد از انجام هیستروگرافی، لوله رحمی که بسته بوده، باز می شود و بارداری در همان ماه اتفاق می افتد.

 

قابل ذکر است که عکسبرداری توسط کارشناس خانم، تحویل عکس حداکثر بعد از ۱۵ دقیقه و ارسال گزارش از طریق تلگرام یا پست صورت می پذیرد.

 ضمنا در این مرکز MRI و CT-SCAN تحت بیهوشی و میلوگرافی توسط متخصص بیهوشی انجام می شود.

جهت سهولت انجام کار (بخصوص بانوان دیگر شهرها) پذیرش تلفنی و اینترنتی صورت می گیرد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.