برگزاری کنفرانس سرطان پروستات-سال 1396

زمان برگزاری: یکشنبه 1396/02/31

محل برگزاری: خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچه ۱۰، ساختمان فرجاد، سالن کنفرانس فرجاد

مخاطبان: پزشکان ارولوژیست، رادیولوژیست، رادیوتراپیست، پاتولوژیست

طبق برنامه آموزشی گروه فرجاد، این جلسه به عنوان اولین WI انجام میشود ومشتمل است بر: -Diffusion Weighted Imaging -MR spectroscopy -Dynamic Contrast enhanced MRI در ادامه در مورد روش های درمان صحبت شد.  در این جلسه بعد از معرفی بیمار توسط اقای دکتر کریمخانی، سعی شد تا نکات حائز اهمیت کیس مورد نظر بررسی شود و نقطه نظرات پزشکان متخصص مدعو مطرح گردد. سپس در رابطه با نحوه ی بیوپسی استاندارد پروستات و همچنین بیوپسی از بستر پروستات جراحی شده بعد از شک به عود تبادل نظر صورت گرفت. همچنین نحوه ی کمک MRI در مواردی که بیوپسی استاندارد پروستات با وجود شک بالا به کنسر منفی شده است به صورت فیوژن MRI-TRUS به اطلاع همکاران رسانده شد. برای انجام این کار از دستگاه های ویژه سونوگرافی مجهز به امکانات نرم افزاری وسخت افزاری خاص استفاده می شود. ابتدا تصاویر MRI بیمار وارد دستگاه سونوگرافی شده وکنار تصاویر سونو قرار گرفته و سپس با امکانات موجود درهر لحظه وضعیت پروب نسبت به تصاویر ام آر آی و تعیین ومحل مناسب بیوپسی مشخص می گردد. در ادامه در مورد نقش MRI Multiparametric، در تشخیص کنسر پروستات مطالبی به تفصیل توسط خانم دکتر مشایخی ارائه گردید.

 

مولتی پارامتریک MRI دقیق ترین روش تصویربرداری پروستات است وقادر است کنسر پروستات را درمراحل اولیه تشخیص دهد که عبارتند از انجام تصویربرداری فانکشنال که اضافه بر Conventional MRI شامل سکانس های معمول یعنی T۱WIو T۲  با توجه به مقالات جدید درمان های رادیکال حتی در مورد بیماران با متاستازهای اندک مورد پذیرش گروه های درمانگر بوده، سپس در مورد مزایا و محدودیت های روش های درمانی رادیکال پروستاتکتومی و رادیوتراپی تبادل نظر شد. اندیکاسیون درمان لنف نودها به صورت لنف نود دایسکشن در جراحی با احتمال بیشتر از ۳% درگیری لنف نود و درمان لگن در رادیوتراپی با احتمال بیش از ۱۵% درگیری لنف نود مورد توافق همکاران قرار گرفت. در نهایت با توجه به آنکه دوز کیوراتیو در درمان رادیوتراپی کنسر پروستات بین ۷۶-۸۱ گری توصیه شده است روش های درمانی ۳D کانفورمال با دقت بالا ، توسط دستگاه های شتاب دهنده ی خطی High انرژی و همچنین یک مورد پلان طراحی درمان IMRT توسط سیستم های مرکز صدرا برای همکاران به نمایش گذاشته شد.

 

در زمینه ی احتمال عود لوکال کنسر پروستات بعد از جراحی رادیکال پروستاتکتومی درمان رادیوتراپی به عنوان یک راه تشخیصی بین عود لوکال و عود سیستمیک در مواردی که هیچگونه عود دوردستی توسط آزمایشات تصویربرداری مشخص نشده باشد مورد پذیرش همکاران قرار گرفت. در این جلسه از حضور اساتید محترم ، سرکار خانم دکتر مشایخی، خانم دکتر کرد، خانم دکتر زاهدی، جناب آقای دکتر فهیمی، آقای دکتر تحویلدار، آقای دکتر مختارپور، آقای دکتر نظری، آقای دکتر مجاهد، آقای دکتر کریمخانی بهره مند گشتیم.