ام آر آی و سی تی اسکن در بارداری

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد ام آر آی نوعی تصویربرداری بسیار پرکاربرد است که در آن برای تولید تصاویر از امواج رادیویی و یک آهنربای قوی استفاده می شود و از اشعه استفاده نمی شود.

اگر مادر یا جنین به بیماری مبتلا باشند که امکان صبر کردن تا زمان زایمان نباشد و سونوگرافی برای تشخیص بیماری کافی نباشد، ممکن است پزشک ام آر آی را توصیه کند. اما چون برای سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می شود، به دلیل خطرات آن از سی تی اسکن اجتناب می شود.

در طول 30 سال گذشته، هزاران ام آر آی برای مادران باردار انجام شده و هیچ عوارض جانبی ثبت نشده است؛ و نباید به خاطر ترس، از آن اجتناب کرد. سلامت جنین در گرو سلامتی مادر در دوران بارداری است.

این تست در سه ماهه دوم یا سوم بارداری انجام می شود و ممکن است برای ناهنجاری های موجود در مغز، ستون فقرات و بدن کودک استفاده شود. همچنین ممکن است برای تایید سونوگرافی و یا اضافه کردن اطلاعات جدید و قابل توجه در موارد پیچیده انجام شود.

برای برخی از تست های ام آر آی، ماده ی گادولینیوم به رگ بازو تزریق می شود که کنتراست تصاویر ام آر آی را بهبود می بخشد اما معمولا در زمان بارداری استفاده نمی شود مگر اینکه در شرایط خاص پزشک رادیولوژی تشخیص به انجام این عمل بگیرد.

بیماری هیچوقت خوشایند نیست مخصوصا در زمان بارداری یک بیماری مزمن می تواند جدی و خطرناک باشد، با این حال سلامت جنین و به پایان رساندن دوران بارداری، بستگی به سلامت مادر دارد و اگر بهتر شدن مادر وابسته به انجام ام آر آی باشد کودک نیز سود خواهد برد.