تصویربرداری باریم سوالو و روش بررسی بیماریهای حلق و مری

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد باریم سوالو نوعی روش تصویربرداری با اشعه ایکس (رادیولوژی) است که قابلیت مشاهده جزئیات ناحیه پشت دهان، گلو (حلق)، مری و امکان بررسی بیماریهای این نواحی را برای پزشک فراهم می سازد. پیش از انجام این تصویربرداری لازم است تا بیمار نکاتی را رعایت کند.

 

 کاربردهای باریم سوالو و آمادگی های موردنیاز قبل از آن :

قبل از انجام این تصویربرداری، ماده ای گچ مانند و سفید رنگی که اغلب با آب ترکیب شده و به نوشیدنی غلیظی تبدیل می شود، به بیمار داده میشود. این ماده، سطح داخلی نواحی فوقانی دستگاه گوارش را می پوشاند. ماده ی باریوم در طول تصویربرداری، اشعه ی ایکس را جذب کرده و به رنگ سفید در می آید که این امر با نمایش دقیق این اعضا به همراه جزئیاتی از پوشش داخلی و حرکت شان در هنگام بلعیدن، نقش مهمی را در تشخیص هر نوع بیماری مرتبط با بخش مورد نظر دستگاه گوارش ایفا می کند.

 

کاربردهای تصویربرداری باریم سوالو:

برخی از اختلالات و بیماری های مرسوم که توسط این نوع تصویربرداری تشخیص داده می شوند عبارتند از:

  1. التهاب
  2. زخم ها
  3. انسدادها
  4. فتق هیاتال
  5. تومورهای سرطانی یا غیر سرطانی
  6. بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)
  7. اختلالات ماهیچه ای مسبب اختلال در بلع یا اسپاسم

 

عکس باریم سوالو - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

 

آمادگی های موردنیاز بیمار پیش از انجام باریم سوالو:

جهت انجام باریم سوالو این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که از دستورات غذایی که توسط پزشک ارائه می شوند، پیروی کنید. اغلب از بیمار درخواست میشود که از۶ ساعت پیش از انجام پروسه، هیچ خوراکی یا نوشیدنی استفاده نکند، اما با این وجود می تواند مقدار بسیار کمی آب تا دو ساعت پیش ازانجام تصویربرداری بنوشد. در صورتی که علاوه بر باریم سوالو، به تصویربرداری یا آزمایشات بیشتری به صورت همزمان نیاز باشد و یا مراجعه کننده، دارای شرایط یا اختلالات جسمی خاصی باشد، رژیم غذایی وی متفاوت خواهد بود.

 

در صورتی که شما دارای هر یک از شرایط ذیل پیش از انجام تصویربرداری بودید، پزشک خود را از آن مطلع سازید:

  1. یبوست شدید
  2. مشکل در بلع
  3. انسداد یا گرفتگی روده
  4. وجود حفره در مری یا روده

وجود شرایط ذکر شده حتی میتواند سبب شود تا پزشک از انجام باریم سوالو برای بیمار منصرف شود!

 

عوارض جانبی تصویربرداری به روش باریم سوالو:

در صورتی که محلول باریم، کاملا از بدن دفع نشود، در برخی موارد می تواند منجر به یبوست یا تجمع مدفوع در روده گردد. شما باید مقادیر زیاد مایعات دریافت کرده و از غذاهای پر فیبر استفاده کنید؛ زیرا این مواد به حرکت باریم در سیستم گوارش و خروج آن از بدن بیمار کمک شایانی می کنند. درصورتیکه با وجود رعایت موارد مذکور، مشکل از بین نرود، پزشک ماده ی ملین برای بیمار تجویز می کند.

همچنین بعد از انجام تست، بیمار درخواهد یافت که رنگ مدفوع روشن تر می شود. این بدان علت است که بدنم باریوم را جذب نمی کند. مدفوع پس از خروج باریوم از بدن، به رنگ طبیعی خود باز خواهد گشت.

یکی دیگر از عوارض جانبی این تصویربرداری، قرار گرفتن در معرض اشعه ی ایکس می باشد. عوارض این امواج در طول زمان انباشته شده و به تعداد درمان ها و تصویربرداری های اشعه ی ایکس در طول زندگی شخص مرتبط است. بهتر است پیش از انجام باریم سولو، سوابق درمان ها، تصویربرداری ها و در معرض اشعه ی ایکس قرار گرفتن خود را با پزشک مرتبط در میان بگذارید.

افراد باردار به هیچ عنوان نباید در معرض اشعه ی ایکس قرار بگیرند؛ زیرا ممکن است سبب ایجاد اختلالاتی در جنین شود، به همین علت، باریم سوالو نباید برای خانم های باردار صورت گیرد.

 

منبع:  

https://www.healthline.com

 

برای گرفتن نوبت باریم سوالو اینجا کلیک کنید.