سرطان روده از پیشگیری تا تشخیص و درمان

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد (مرکز تشخیص و درمان سرطان صدرا) روده، بخشی از دستگاه گوارش است که عملکرد اصلی آن هضم و جذب مواد غذایی می باشد. سرطان روده زمانی رخ می دهد که در پوشش داخلی روده (کولون)، سلول های غیرعادی رشد کنند.

سرطان روده در مردان شایع تر بوده و ممکن است خوش خیم (پولیپ) یا بدخیم باشد. حالت خوش خیم بدین معناست که تومور گسترش نخواهد یافت، درحالیکه تومور بدخیم شامل سلول هایی است که می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند و به آنها آسیب برساند. در این مقاله قصد داریم علائم و عوامل خطر ابتلا به  سرطان روده را مرور کرده و آخرین روشهای تشخیص و درمان آن را تشریح کنیم.

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان روده :

مواردی که توسط افراد قابل کنترل نیستند:

  1. افراد بالای ۵۰ سال
  2. سابقه خانوادگی سرطان روده
  3. پولیپ ها و بیماری التهابی روده

 

مواردی که توسط افراد قابل کنترل هستند:

  1. رژیم غذایی مغذی (مصرف سبزیجات کافی و عدم زیاده روی در مصرف گوشت قرمز)
  2. کنترل چربی بدن
  3. ورزش کافی

 

علائم سرطان روده :

معمولا در مراحل اولیه سرطان روده علائمی وجود ندارد اما با پیشرفت آن نشانه هایی ممکن است ظاهر شود؛ به همین دلیل انجام چک آپ برای این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

 

از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد شکمی
  2. مدفوع خونی
  3. یبوست یا اسهال
  4. مدفوع شل و باریک
  5. تغییر در میزان مدفوع
  6. ضعف و خستگی مفرط
  7. کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توجیه
  8. خونریزی مقعدی و مشاهده خون در مدفوع
  9. نفخ، گاز و احساس سیری و پری غیرقابل توضیح

 

سرطان روده علائم، عوامل خطر و روشهای تشخیص و درمان - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

مراحل تشخیص بیماری :

رشد سرطان روده ممکن است سال ها به طول بینجامد و تشخیص به موقع آن، شانس بهبودی را به طور چشمگیری افزایش می دهد؛ بنابراین، انجام تست های دوره ای در افرادی که در گروه خطر قرار دارند، توصیه می شود:

معاینه انتهای کولون ‏(DRE)‏‏:

تنها تومورهای بزرگ و قابل لمس را آشکار می کند.

آزمایش وجود خون مخفی در مدفوع:

با یک پروب نوری نمونه مدفوع را ازنظر سلول های خونی به تعداد محدود که باعث تغییر رنگ مدفوع نمی شوند، بررسی می کنند. آزمایش خون: وجود برخی از انواع خاص پروتئین ها در خون بیمار، علامت تومور است.

پروکتوسکوپی:

در این روش از طریق دستگاه های خاصی به صورت مستقیم داخل راست روده و قسمت های تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد که از طریق این روش نیمی از سرطان ها، قابل تشخیص هستند.

کولونوسکوپی:

از طریق این روش نیز با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می شود. بیوپسی: در صورت وجود هر گونه توده در طول این قسمت ها نیاز است که بخشی از توده برداشته شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلول های سرطانی مورد بررسی قرار گیرد.

 

روشهای درمان سرطان روده :

درمان سرطان روده بزرگ بسته به نوع آن، پیشرفت بیماری، مکان بیماری، سن شما، وضعیت سلامتی شما و ... توسط پزشک تجویز می شود.

 

معمول ترین شیوه های درمان سرطان کولون شامل:

جراحی:

در جراحی پزشک بخشی از روده را که حاوی تومور یا پولیپ است را برمی دارد حتی گاهی لازم است مقعد برداشته شود که درآن صورت بیمارکیسه دائمی خواهد داشت و یا اگر بیماری پیشرفته باشد مجبور به برداشتن کل کولون درگیر سرطان می شود.

شیمی درمانی:

در این درمان از دارو برای نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا پس از جراحی استفاده می شود.

پرتو درمانی (رادیو تراپی):

از این روش برای کشتن سلول های سرطانی پس از جراحی و یا کوچک کردن تومور های کوچک قبل از جراحی استفاده می شود.از روش های قبل از جراحی درسرطانهای راست روده استفاده می شود.

پیشگیری (مشاوره ژنتیک):

تست و مشاوره ژنتیک در خانواده هایی که به صورت وراثتی احتمال ابتلا به مواردی از سرطان کولون نظیر سرطان روده غیرپولیپی ‏‎(HNPCC)‎‏ یا پولیپ غده ای خانوادگی ‏‎(FAP)‎‏ را دارند، پیشنهاد می شود. پولیپ بصورت رشد توده های خوش خیم درجدار روده تعریف می شود که اکثرا بی خطرهستند ولی برخی می توانند به سرطان روده تبدیل شوند.

چون علائم سرطان روده بزرگ دیر آشکار می شود، غربالگری راه حل تشخیص زودهنگام می باشد. در اکثر افرادی که به ۵۰ سالگی می رسند، باید هر ۱۰ سال یکبار کولونوسکوپی روده بزرگ انجام شود.