سرطان ریه از تشخیص تا درمان

علائم سرطان ریه اغلب با بیماری برونشیت و یا ذات الریه اشتباه گرفته می شوند.

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد (مرکز تشخیص و درمان سرطان صدرا) تشخیص دیرهنگام این بیماری باعث شده که بیش از ۷۰ درصد سرطان های ریه در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند. با این وجود بدیهی است هرچه سرطان ریه زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان موفق به مراتب افزایش خواهد یافت.

 

انجمن سرطان ایالات متحده امریکا (ACS) معتقد است در صورت بروز هرگونه از علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود:

  1. سرفه مداوم و یا سرفه همراه با خون یا خلط های تیره رنگ
  2. گرفتگی صدا، درد قفسه سینه، تنگی نفس
  3. عفونت های دستگاه تنفسی پی در پی

 

با پیشرفت بیماری، علائم جدیدی نیز ظاهر می شود از جمله:

  1. سردرد، سرگیجه، تشنج به علت انتشار سلول های سرطانی به سیستم عصبی
  2. زردی پوست به علت شیوع سرطان به کبد
  3. توده و غده های زیرپوست به علت پخش سلول های سرطانی به غدد لنفاوی
  4. کمردرد، درد ناحیه لگن و یا درد استخوان

 

بر اساس تحقیقات انجام شده در مجله پزشکی (New England) در سال ۲۰۱۱، افرادی که مرتبا دخانیات استعمال می کردند ولی به طور سالانه، سی تی اسکن های مربوطه را انجام می دادند، ۲۰ درصد مرگ و میر کمتری نسبت به افراد مشابه داشتند که نسبت به انجام سی تی اسکن ها بی توجه بودند.

 

تشخیص و درمان:

اگر پزشک به علائم مشکوک شود در ابتدا درخواست یک عکس ساده با اشعه ایکس را می دهد و در صورت وجود علائم تومور نیاز به سی تی اسکن، MRI و PET Scan محرض می باشد. این اسکن ها تصاویری با جزییات عالی برای مشخص کردن سایز، شکل و موقعیت تومور را برای پزشکان فراهم می کنند.

مرحله بعدی تشخیص سرطانی بودن تومور و نوع ان است. این مرحله با مشاهده ی سلول های ریه به کمک میکروسکوپ و انجام تست های ژنتیک امکان پذیر است؛ همچنین، در این راستا بیوپسی بافت های ریه نیز می تواند با استفاده از سوزن و یا جراحی صورت گیرد.

درمان های مرسوم این بیماری جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشند.

سرطان-ریه-درمان

جراحی:

اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود، این امکان وجود دارد که تومور اصلی و دیگر سلول های سرطانی به طور کامل با جراحی برداشته شوند و از بین بروند.

 

پرتودرمانی:

پرتو ها DNA سلول های سرطانی را تخریب می کنند تا جایی که این سلول دیگر قادر به پخش و انتشار نیستند و این امر باعث کوچک شدن سلول های سرطانی و در انتها از بین رفتن تومور می شود.

 

شیمی درمانی:

در این روش، داروهایی که داخل سیاهرگ تزریق می شوند با DNA سلول های سرطانی مداخله می کنند و رشد و انتشار انها را متوقف می کنند.

با این وجود، داروهای پرتو درمانی و شیمی درمانی قدرت تشخیص سلول های سالم را از سلول های سرطانی ندارند؛ به همین دلیل با این روش های درمانی سلول های سالم نیز دچار اسیب می شوند.

جدا از این روش های درمانی مرسوم، داروهای جدیدی که منحصرا با سلول های سرطانی مقابله می کنند در حال افزایش و در دسترس بیشتر قرار گرفتن هستند. این دارو ها معمولا عوارض جانبی کمتری دارند و اغلب میتوانند سرطان هایی که شیمی درمانی قادر به مقابله با انها نیستند را درمان کنند.

۱.درمان های هدفمند:

این گونه داروها پروتئین های خاصی که فقط سلول های سرطانی را تولید می کنند را هدف قرار می دهند. این پروتئین ها نتیجه ی تغییرات غیر عادی DNA می باشند که از طریق تست های ژنتیکی تومور ها قابل تشخیص می باشند.

۲.ایمن درمانی:

پروتئین های مشخصی در سطح سلول های ایمنی به عنوان کلید روشن و خاموش عمل می کنند و در واقع سلول های سالم می توانند به انها اخطار دهند که حمله نکنند. داروهای ایمن درمانی این پروتئین ها را روشن نگه می دارند بنابراین سیستم ایمنی می تواند با سلول های سرطانی مقابله کند.

در صورتی که درمان امکان پذیر نباشد، برنامه هایی برای کاهش علائم بیماری، سهولت درد و بهبود کیفیت زندگی بیمار صورت می گیرند. این نوع درمان طب تسکینی نام دارد.

 

پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

طبق سلامت جهانی(WHO) سرطان ریه دومین سرطان شایع و اولین عامل مرگ ناشی ازسرطان است.بزرگترین عامل خطر که منجر به سرطان ریه می شود استعمال تنباکو است و بهترین راه کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ترک سیگار و دخانیات است.

علاوه بر موارد پیشگیری، تصویربرداری یکی از مهم ترین عوامل تشخیص بیماری در مراحل مقدماتی است.در این راستا، انجام سی تی اسکن تنها راه کارامد و اثبات شده در تشخیص سلول های سرطانی در مراحل مقدماتی است به این دلیل که تصویر برداری با اشعه ایکس قادر به تشخیص سلول های سرطانی در مراحل ابتدایی بیماری نمی باشد.

 

منبع :

medicalnewstoday.com