کاربردها و خطرات ام آر آی لومبوساکرال (کمر)

دستگاه ام آر آی، بدون اعمال هیچ گونه برش جراحی و با استفاده از آهنربا و امواج رادیویی، قادر به تهیه تصاویر از داخل بدن است و به کمک آن ها پزشکان قادر خواهند بود بافت های نرم از جمله عضوها، عضلات و همچنین استخوان های بدن را مشاهده کنند. یکی از انواع ام آر آی، لومبوساکرال یا لومبار نامیده می شود که برای تصویربرداری از ناحیه کمر مورداستفاده قرار می گیرد.

 

در این مطلب کاربردهای این ام آر آی را بیان کرده و به بررسی خطرات احتمالی آن میپردازیم:

ام آر آی لومبوساکرال مختص ارزیابی ناحیه لومبار ستون فقرات است، محلی که اغلب مشکلات مرتبط با کمر از آن جا سرچشمه می گیرد. ناحیه لومبوساکرال ستون فقرات شامل استخوان های مهره ی لومبار (L۱ تا L۵)، استخوان ساکروم (استخوان خاجی)، استخوان کوکسیکس (دنبالچه) و همچنین رگ های خونی، عصب ها، تاندون، رباط و غضروف می شود.

 

کاربردهای ام آر آی لومبوساکرال:

پزشک به منظور بررسی دقیق تر آسیب ها، بیماری ها و عفونت های ناحیه ی ستون فقرات درخواست انجام MRI لومبار را می دهد.

 

برخی از دیگر کاربردهای ام آر آی لومبوساکرال عبارتند از:

  1. ام اس
  2. درد کمر همراه با تب
  3. اختلالات مرتبط با مثانه
  4. علائم سرطان مغز یا ستون فقرات
  5. آسیب به ناحیه ی تحتانی ستون فقرات
  6. درد شدید و مداوم در ناحیه ی تحتانی کمر
  7. برنامه ریزی برای جراحی ناحیه ی لومبار
  8. مشکلات مادرزادی مربوط به ستون فقرات

 

خطرات ام آر آی لومبوساکرال:

تصویربرداری MRI بر خلاف دیگر روش های تصویربرداری مانند اشعه ی ایکس یا CT اسکن، از امواج یونیزه استفاده نمی کند، به همین علت روشی امن تر به خصوص برای خانم های باردار و کودکان در حال رشد محسوب می شود. با این وجود، به علت وجود آهنربا در دستگاه MRI، استفاده از آن برای افرادی که اجسام فلزی در بدن خود دارند ممنوع می باشد.

یکی دیگر از معایب این روش، حساسیت برخی افراد به علت استفاده از ماده حاجب می باشد (در برخی موارد جهت وضوح بیشتر تصویر، بیمار باید ماده حاجب را مصرف کند) البته این حساسیت خفیف بوده و تنها در مواردی نادر بیمار را درگیر می کند.

 

منبع:

https://www.healthline.com