فیبروکیستیک سینه، سلامت خانمها را تهدید نمی کند!

به گزارش  مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد بافت های سالم در ناحیه ی سینه که به شکل توده احساس می شوند و ممکن است گاهی اوقات نیز دردناک باشند، تغییرات فیبروکیستیک سینه نامیده می شوند. این نکته حائز اهمیت است که فیبروکیستیک سینه یا همان تغییرات فیبروکیستیک، در واقع یک بیماری نیست و سلامت شخص را تهدید نمی کند! شایان ذکر است که این بیماری بسیار رایج بوده و برخی از متخصصان تخمین میزنند که در ایالات متحده ی آمریکا، حدود 50 درصد خانم های بین 20 تا 50 سال، در مقاطعی تغییرات  فیبروکیستیک سینه را تجربه می کنند.

 

عوامل ایجادکننده فیبروکیستیک:

متخصصان هنوز به طور کامل علت فیبروکیستیک سینه را تشخیص نداده اند، اما شواهد حاکی از آن است که رابطه ای قوی میان هورمون ها و تغییرات در ناحیه ی سینه وجود دارد. در واقع بافت ناحیه ی سینه به تغییرات سطح هورمون به خصوص استروژن، واکنش نشان می دهد. 

 

تغییرات در ناحیه ی سینه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1.  تشکیل کیست
  2.  افزایش در بافت فیبروزی
  3.  رشد بیش از حد سلول هایی که مجرا های شیری را می پوشانند


افرادی که دچار تغییرات فیبروکیستیک سینه می شوند، در دوران قاعدگی به نوسانات هورمونی حساس تر می شوند. همچنین آزار دهنده تر شدن علائم، درست در زمان شروع و یا در طول دوران قاعدگی، امری شایع به حساب می آید.
این نکته لازم به ذکر است که تغییرات فیبروکیستیکی ناحیه ی سینه، بیشتر خانم ها را در دوران پیش از یائسگی و بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سال، درگیر می کند. با این وجود، خانم هایی که پس از دوران یائسگی، تحت درمان های جایگزین استروژن قرار می گیرند نیز ممکن است دچار این عارضه شوند.

 

علائم فیبروکیستیک:

تغییرات فیبروکیستیک معمولا در هر دو سینه رخ می دهند اما توده ها و درد در یک سینه می توانند نسبت به دیگری بدتر باشند. این تغییرات ممکن است تنها محدود به دوران قاعدگی بوده و پس از آن از بین بروند و یا هر ماه علائم آن دچار تغییرات شوند؛ با این وجود، معمولا درد و ناراحتی ناشی از این عارضه در قسمت های زیر (متمایل به گوشه ها) و یا در قسمت های فوقانی سینه ها رخ می دهند.

 

علائم شایع فیبروکیستیک سینه عبارتند از:

  1. ورم 
  2. حساسیت
  3. درد در ناحیه ی زیربغل
  4. احساس سنگینی در سینه ها
  5. احساس توده یا برآمدگی های طناب مانند در سینه ها

در صورتی که توده های جدید ظاهر شوند و یا پوست ناحیه ی سینه چروک شود؛ همچنین دیگر علائم ذکر شده ادامه پیدا کرده و درد در این ناحیه نیز شدید تر شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

تشخیص فیبروکیستیک:

جهت تشخیص فیبروکیستیک سینه، پزشک علائم موجود را بررسی کرده و همچنین معاینه فیزیکی سینه ها را نیز انجام خواهد داد. فیبروکیستیک های سینه حالت، شکل و علائمی متفاوت با سرطان سینه دارند و پزشک با لمس سینه ها تا حد زیادی می تواند تفاوت آن ها را احساس کند. در صورتی که پزشک نیاز به اطلاعات بیشتر جهت تشخیص دقیق تر داشته باشد، بیمار باید ماموگرافی یا سونوگرافی سینه انجام دهد. در انتها برای اطمینان و تشخیص نهایی، ممکن است پزشک درخواست بیوپسی سینه را دهد.

تشخیص تغییرات فیبروکیستیک سینه از توده های جدید امری مشکل است و باید توسط متخصص صورت گیرد. بنابراین، انجام غربالگری های موردنیاز و انجام دستورات و پیشنهادات پزشکان، می تواند تغییرات مخاطره آمیز را در بهترین زمان و در مراحل اولیه تشخیص دهد.

 

نکته اساسی:

بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society)، وجود فیبروکیستیک سینه، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. در حال حاضر، هیچ گونه ارتباطی میان این دو شناخته نشده است.

 

درمان فیبروکیستیک:

افرادی که به علت ابتلای به فیبروکیستیک سینه، درد خفیفی را تجربه می کنند، نیاز به درمان خاصی ندارند؛ اما در صورت بروز شرایط دیگر درمان های زیر می توانند به شخص کمک کنند:

  1. هورمون درمانی
  2. استفاده از دارو و مکمل ها
  3. گرم کردن ناحیه ی سینه با استفاده از کمپرس آب گرم

 

از اینکه تا پایان مطلب "فیبروکیستیک سینه، سلامت خانمها را تهدید نمی کند!" با ما همراه بودید از شما سپاسگذاریم.

پیشنهاد می شود مطالب ذیل را نیز مطالعه نمائید.

  1. تصویربرداری VCUG روش بررسی عملکرد دستگاه ادراری کودکان
  2. پوکی استخوان
  3. سرطان ریه از تشخیص تا درمان

 

منبع:

سایت medical news today