روشهای پیشگیری از سرطان

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد (مرکز تشخیص و درمان سرطان صدرا)تغییراتی که موجب ایجاد سرطان می شوند طی چندین سال شکل می گیرند و برای هر شخصی ممکن است متفاوت باشد. طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از 40 درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع، زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان پذیر ترند. شاید اگر بدانید که دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علایم مشکوک خود توجه کنید.

 

اصول ده گانه پیشگیری از سرطان:

1.به هیچ وجه از فراورده های توتون مانند سیگار، پیپ و قلیان استفاده نکنید.

استفاده از این عوامل باعث تغییر در ژن ها شده، قدرت دفاعی ضد سرطان بدن را کم می کنند و با 16 نوع سرطان مرتبط است که عبارت اند از : سرطان های ریه، حلق وحنجره، حفره دهانی، مری، روده، کبد، کلیه، حفره بینی و سینوس ها، دهانه رحم، تخمدان، مجاری ادراری، مثانه، پانکراس، معده و مغزاستخوان. متاسفانه سیگارکشیدن اطرافیان نیز باعث ایجاد سرطان در افراد می شود زیرا فرد قربانی سیگارکشیدن دیگران که عموما پدر، مادر یا همسر می باشد شده است.

 

2.در برنامه غذایی از غذاهای کامل استفاده کنید.

غذاهای گیاهی کامل و سرشار از مواد مغذی میل کنید و با کیفیت ترین غذاهای حیوانی را انتخاب نمایید. مطمئن شوید تمام وعده هایی که میل می کنید حاوی غذاهای رنگارنگ گیاهی، پروتئین و چربی های سالم باشد. از جمله مواد غذایی ضد سرطان میتوان به موارد زیراشاره کرد: بادام- سیب- آووکادو- حبوبات- چغندر- بادام‌زمینی- کلم بروکلی- هویج- گل کلم- شکلات تلخ- دانه‌ها سیر- زنجبیل- انگور- چای سبز- لیمو ترش- عدس- زیتون و روغن زیتون- پرتقال و مرکبات- هلو- گردو- زردچوبه- گوجه فرنگی- تخمه آفتاب‌گردان- توت‌فرنگی- اسفناج- ماهی وغذاهای دریایی- انار- کدو تنبل و توتها

 

3.فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

 فعالیت بدنی منظم احتمال سرطان هایی چون پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد. مطلوب این است که هفته ای 150 دقیقه ورزش کنید. اگر بخواهیم ساده بگوییم بهتر است روزانه 30 دقيقه ورزش کنید به طوری که ضربان قلب شما بالا برود و در کنار آن تمرین هایی برای تقویت عضلات داشته باشید. اگر نمی توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید، مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است.

 

4.برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، وزن خود را کنترل کنید.

طبق نظر موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان (AICR)، اضافه وزن فقط به کمر شما آسیب نمی‌زند بلکه چاقی بیش از حد عامل افزایش خطر ۱۰ گونه سرطان از جمله سینه، مری، روده، رحم، کلیه، پانکراس و کیسه صفرا است. بافت‌های چاق، پروتئینی تولید می‌کند که موجب التهاب می‌شود، سلولهای سرطانی را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

 

5.خود را در برابر عفونت ها محافظت کنید.

ابتلا به یک سری از ویروسها شانس ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد. ویروس های مرتبط با سرطان عبارت اند از: ویروس هپاتیت B وC مرتبط با سرطان کبد، ویروس ایدز مرتبط با سارکوم کاپوزی و ویروس پاپیلوم انسانی با سرطان دهانه رحم، سروگردن، مقعد، دهان و حنجره مرتبط می باشد که برای پیشگیری از انها باید واکسن مربوطه (هپاتیت B و پاپیلوم انسانی) تزریق و از رفتارهای جنسی پرخطر یا تماس با فراورده های خونی مشکوک پرهیز نمود.

 

6.آرام باشید و از محیط های پراسترس دوری کنید.

تحقیقات نشان داده استرس مزمن می تواند بیماری های زیادی از جمله بیماری های قلبی عروقی، اختلالات ایمنی و روانی و سرطان را تحت تاثیر قرار دهد. اما راهکارهایی وجود دارد که بتوانید به کمک آنها تاثیر استرس را کاهش دهید. برای مثال مدیتیشن و یوگا از راه های مناسب کاهش استرس است.

 

7.قرارگرفتن درمعرض سموم زیست محیطی را به حداقل برسانید.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند قرار گرفتن در معرض بیسفنول (ABPA) باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و تخمدان می شود. BPA که هنوز هم در برخی از ظروف پلاستیکی و کنسروها به کار می رود یکی از مواد سمی است که روزانه در معرض آن قرر داریم و باعث از بین رفتن تعادل هورمونی، سوخت و ساز و سلامت کلی بدن می شود. دیگر موارد عبارتند از آفت کش ها، پارابن ها و فلزات سنگینی چون جیوه و سرب. متاسفانه نمی توان از تمام این سموم در امان ماند ولی میتوان تماس با انها را به حداقل رساند.

 

8.از مصرف الكل بپرهيزيد.

مصرف الكل در ايجاد بسياري از سرطانها ازجمله دهان، گلو، حنجره، مري، روده، كبد، سینه و لوزالمعده نقش دارد. مصرف الكل به همراه استعمال دخانيات احتمال ايجاد سرطان را به مراتب افزايش خواهد داد.

 

9.از پوست خود محافظت کنید.

سعی کنید در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید به خصوص از ساعت 10 صبح تا 4 عصر. اما باید توجه کرد که به میزان مناسب نور ملایم خورشید به بدن برسد چرا که درغیر این صورت، با افزایش احتمال کمبود ویتامین D، زمینه ایجاد برخی سرطان ها فراهم می شود. در صورتی که مجبورید در تماس طولاني مدت با تابش آفتاب باشید، از كرم ضدآفتاب، كلاه آفتاب گير، عينك آفتابي و پوشش مناسب مثل لباس سفيد، آستين دار و يقه بلند استفاده کنید.

 

10.معاينات پزشكي را جدي بگيريد.

بايد توجه داشت كه بسياري از سرطانها تنها با معاينه پزشكي و آزمايشهاي تكميلي تشخيص داده مي شوند. عمده ترين سرطانهايي كه ميتوان با معاينه و آزمايشهاي پزشكي در مراحل اوليه آنها را تشخيص داد و درمان كرد، شامل سرطانهاي پستان، دهانه رحم و روده بزرگ مي باشد.

 

در آخر به خاطر داشته باشيد كه:

انجام مراحل 10 گانه بالا، شما را در مقابل ابتلا به تمامي سرطانهاي شناخته شده بيمه نمي كند ولي مي تواند به ميزان بسيار زيادي از ابتلا به سرطانهاي شايع جلوگيري كرده و يا در درمان موفق آنها به شما كمك كند. بايد دانست كه سرطان گرچه بيماري خطرناكي است اما در بسياري از موارد در مراحل اوليه قابل درمان است. بنابراين هيچگاه از ترس احتمال تشخيص سرطان، از مراجعه به پزشك خودداري نكنيد.

 

از اینکه تا پایان  مطلب "روشهای پیشگیری از سرطان" با ما همراه بودید، از شما سپاسگزاریم.

پیشنهاد می شود مطالب ذیل را نیز مطالعه نمایید:

  1. آمادگی های پیش از انجام سونوگرافی شکم
  2. سونوگرافی های روتین بارداری
  3. مزایای تصویربرداری با روش ام آر آی