ابداع روشی تازه برای درآوردن لخته خون از مغز

لخته های خونی كه موجب مسدود كردن جریان خون به مغز می شوند شایع ترین علت سكته های مغزی هستند و هرچه این لخته مدت زمان طولانی تر در مغز باشد، خطر ابتلای مغز به آسیب غیر قابل بازگشت بیشتر می شود.

این روش درمانی جدید كه توسط محققان«بیمارستان های دانشگاهی نورت میدلند»در انگلیس ابداع شده است، شامل وارد كردن یك«استنت»كوچك در رگ برای بازیابی لخته خون می شود. در این رویه جدید یك استنت از طریق شكافی كه در ناحیه كشاله ران ایجاد می شود، توسط یك لوله ظریف یا كاتر وارد رگ می شود. سپس پزشك با استفاده از فناوری تصویربرداری اشعه ایكس این استنت را به سمت لخته خونی در مغز هدایت می كند و استنت لخته خونی را گیر انداخته و از مغز خارج می كند.

اگر این رویه درعرض شش ساعت پس از سكته های مغزی انجام شود جریان كامل خون از سر گرفته می شود و خطر بروز آسیب كاهش می یابد. مطالعه بر روی ۵۰۰ بیمار كه این روش درمانی را دریافت كرده بودند نشان داد كه ناتوانی در افراد به اندازه زیادی كاهش یافته بود. بطوریكه از هر سه نفری كه این درمان دریافت كرده بودند یك نفر به حالت تحرك كامل بازگشت این در حالی است كه معمولا از هر پنج نفری كه پس از سكته های مغزی درمان های موجود را دریافت می كند، یك نفر به حالت تحرك كامل باز می گردد.

نتایج این مطالعه در مجله پزشكی New England منتشر شده است.

 

از اینکه تا پایان  مطلب "ابداع روشی تازه برای درآوردن لخته خون از مغز" با ما همراه بودید، از شما سپاسگزاریم 

پیشنهاد میشود مطالب ذیل را نیز مطالعه نمایید:

  1. CBCT چیست؟
  2. روز جهانی سلامت روان
  3. سلامت روان کودکان در بحران کرونا